עיריית רעננה צילום עזרא לוי
עיריית רעננה צילום עזרא לוי

"בעייתי מבחינת מנהל תקין": דוח חיצוני מותח ביקורת חריפה על התנהלות העירייה בשנת 2018

הדוח מבקר את ההתקשרויות של העירייה באותה השנה עם משרדי עורכי דין, שלא נבחרו בועדה מסודרת לפי ההוראות והסתכמו ב-3.6 מיליון שקלים. עוד בדוח: הנחה של מאות אלפי שקלים בארנונה שניתנה להפועל רעננה

פורסם בתאריך: 4.2.20 17:41

דוח ביקורת מפורט לשנת 2018 צפוי להיות מונח על שולחן מועצת העיר בישיבת המועצה הקרובה ביום רביעי, ומבקר בחריפות את התנהלות העירייה באותה השנה בשני נושאים עיקריים: נושא התקשרויות עם משרדי עורכי דין והנחה של מאות אלפי שקלים שניתנה להפועל רעננה בגין חוב ארנונה. נזכיר שמדובר בשנת 2018, השנה בה התקיימו בחירות מקומיות, בה כיהנו בתפקיד זאב בילסקי (במשך כחודשיים) ואיתן גינזבורג (במשך תשעה חודשים). ראש העירייה הנוכחי, חיים ברוידא, נכנס לתפקידו רק במהלך חודש דצמבר, והביקורת אינה נוגעת אליו.

הדוח מבקר את התנהלותה של העירייה בנושא התקשרויות עם משרדי עורכי דין, וטוען כי לא נעשתה התקשרות עם אותם המשרדים דרך ועדת ההתקשרויות של העירייה, על פי ההוראות. מדובר בוועדה ליועצים חיצוניים שלא דורשים מכרז, אך כן דורשים בחינה מושכלת בוועדה מסודרת על ידי אנשי מקצוע ובחירת היועצים על ידם.

הדוח מציין כי לעירייה ישנה התקשרות רציפה שנמשכת עם משרד עורכי דין מאז ינואר 2002, ללא הגבלה בתקופת ההתקשרות. מלבד משרד זה, בשנת 2018, ביצעה העירייה התקשרויות עם חמישה משרדי עורכי דין נוספים שלא עברו בחירה בוועדת ההתקשרויות, למרות הדרישות והנהלים לעשות זאת. סך כל ההתקשרויות עם משרדי עורכי דין חיצוניים עמדו בשנת 2018 על 3.6 מיליון שקלים. העירייה הגיבה לדוח הביקורת כי לדעתה, "נוהל ההתקשרויות לא חל התקשרויות עם משרדי עורכי דין וכי טרם פורסם נוהל מחייב בתוקף בנושא זה". למרות זאת, בשנת 2019, הוסדרו ההתקשרויות עם משרדי עורכי דין חיצוניים במכרזים מוסדרים.

נושא נוסף שמבקר הדוח הוא הנחה רטרואקטיבית בארנונה שניתנה בשנת 2018, לפועל רעננה, שרשומה כעמותה. מדובר בהנחה של בסך של 439 אלף שקלים על חוב שהצטבר בשנים 2018-2007 בגין נכסים של העמותה, שהיו רשומים כ-"משרדים, שירותים ומסחר", ולא כמתקני ספורט הזוכים לפטור מארנונה.

הדוח מבקר את התנהלות העירייה במתן ההנחה וטוען כי לא הוצגה לביקורת חוות דעת משפטית על ההנחה, וכן לא הוצג תיעוד שמציג את עמידת העמותה בתנאי הסף להנחה במשך כל השנים הללו. על פי הדוח, הנחה רטרואקטיבית מחייבת בחינה מתועדת ומקצועית של השנים הקודמות עליהן ניתנה ההנחה, כאשר הביקורת לא מצאה עדות לאותה בחינה.

שחקני הפועל רעננה. צילום: עזרא לוי

שחקני הפועל רעננה. צילום: עזרא לוי

בנוסף, הביקורת מציינת כי לא הוצגה בכלל בקשה להנחה על הארנונה על ידי העמותה לשנת 2018 ולא הוגשו עררים על החוב שהצטבר בשנים קודמות, למרות שהעירייה העניקה את ההנחה הזאת. העירייה מצידה, טענה בדוח כי אין צורך באישור יועצת משפטית להנחה, וכי על פי החוק ניתן להעניק הנחה רטרואקטיבית לעמותה, זאת משום שהנכסים שבגינם הצטבר חוב, שימשו כמתקני ספורט הזכאים לפטור מארנונה, למרות שהיו רשומים בעירייה תחת "משרדים, שירותים ומסחר".

"למרות חובו בארנונה, בעל הנכס מקבל תמיכה שנתית מן העירייה ולבסוף אף זוכה במתן פטור רטרואקטיבי המוחק את יתרות החוב שלו לעירייה במהלך 11 שנים", נכתב בביקורת, "וכל זאת ללא שהגיש אפילו הצהרה חתומה אחת בעניין זה לעירייה וממילא ללא תיעוד אובייקטיבי פרטני בדבר בדיקת ההצהרה הזו. לו רק זו בלבד, אלא שלהערכתנו דבר זה עלול אף לשמש תקדים לחייבי ארנונה אחרים בדבר באפשרות לקבלת פטורים רטרואקטיביים לשנים מאוד רחוקות ללא צורך בהשגה, ערר או אף בקשה ממוסכת, דבר שהינו בעייתי מבחינת מנהל תקין".

מאשר אלון, הבעלים של הפועל רעננה, נמסר בתגובה: "בנושא המדובר, היו שם כמה דברים: גם שחייבו אותנו במטראז' לא נכון, וגם הנושא של הנכסים הייתה 'מסחר, שירותים ומשרדים' שלא נגעו לנו, ולכן אכן הצטבר חוב. הוכחנו להם שכל מה שחייבו אותנו, לא חייבו אותנו נכון. לא יודע מה הם טענו כלפי המבקר".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר