חיים ברוידא. צילום לירן שמש

חשיפה: התרומה, הבנייה, וניגוד העניינים של חיים ברוידא

חיים ברוידא חתם בתחילת הקדנציה על מסמך ניגוד עניינים. אבל זה לא הפריע לו להשתתף בדיון בו אושרו בדיעבד הקלות בנייה בפרויקט בו יש חלק לילדי אחד מתורמיו. ברוידא, למי שתהה, גם תמך באישור ההקלות. העירייה: "האמינות היא נר לרגליו, הניסיונות של בעלי אינטרסים לא ירפו את ידיו לפעול למען תושבי העיר"

פורסם בתאריך: 4.3.20 14:11

ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, השתתף בדיון בוועדה המקומית לתכנון ובניה, אשר לאחד מתורמיו, עו"ד יובב פפר, היה עניין בו. לילדיו של פפר זכויות בקרקע עליה נבנים הבניינים. פפר תרם לברוידא 5,000 שקלים לפני הבחירות המקומיות. פפר עצמו ייצג בדיון את בעלי הזכויות בקרקע.

מדובר בדיון שהתקיים ב-6 בינואר השנה, בו דנו חברי הוועדה על בקשות והקלות בצמד בניינים בהקמה ברחוב משה וילנסקי בשכונת נווה זמר. כאמור, ברוידא השתתף בדיון ואף תמך באישור ההקלות, חלקן בדיעבד. זאת למרות שהוא וכל חבר בוועדה המקומית חתומים על מסמך ניגוד עניינים, בו כל חבר מתחייב בין היתר לא לקחת "חלק בכל דיון ועדת המשנה ו/או מליאת הועדה המקומית, הקשור במישרין ו/או בעקיפין לכל אדם המופיע ברשימת התורמים".

עו"ד יובב פפר, ייצג כאמור את בעלי הזכויות בקרקע, אשר הגישו מספר בקשות לוועדה, ביניהן להגביה את רכס הגג ואת שיפוע הרעפים בשני הבניינים, ולהוסיף מבואה מקורה בקומה העליונה של אחד מהבניינים. פפר טען מול חברי הוועדה, ביניהם ברוידא, כי מדובר בהקלות ובקשות שנועדו לשרת בעיה אישית של אחד מבני משפחתו שמתגורר בבניין. חלק מהשינויים שביקש פפר לבצע, למעשה כבר בוצעו בפועל ללא היתר לפני אישור הוועדה. "לא בנינו לפני שבדקנו היתכנות לאישור", אמר פפר בדיון על הנושא, "בדקנו עם היועצת המשפטית הקודמת של הוועדה (עירית גל, ד.ס) … הייתי צריך לעשות כניסה לדופלקס מהקומה העליונה ונאמר לי שיש אפשרות, בתנאי שהכניסה מקומה למטה, הקומה השישית תיסגר. על מנת למנוע פיצול של הדירה. אנחנו בעלים של כמעט כל הדירות בבניין ואין לנו עניין לפצל. אני מוכן גם שתירשם הערה בטאבו".

שני הבניינים ברחוב משה וילנסקי

העובדה שהבקשות שנועדו לאשר בנייה שחלקה כבר בוצעה ללא היתר ולפני אישור הועדה, עוררה דיון סוער בין חברי הוועדה. מלבד ברוידא, נכחו בדיון גם חברי הוועדה חיים גולדמן, מיכאל רייזמן, עדית דיאמנט וניר קריסטל. המתנגדים, קריסטל ורייזמן, התנגדו לבקשות משתי סיבות עיקריות: הראשונה, חלק מהבנייה בוצע ללא היתר ולמעשה היזם ביקש אישור בדיעבד. השנייה, הם חששו מפיצול עתידי של הדופלקס לשתי דירות נפרדות.

"אנחנו נותנים פה אישור להליך שהתנגדו לו בצורה די עקבית, לאורך כל הוועדה", אמר רייזמן בדיון, "אנחנו משנים מדיניות. אני לא מתנגד לכך. אך זה יהווה תקדים שמצב שבו כל דירות הגג ברעננה יהיו רשאים לבצע מעלית עד קומת הגג".

ברוידא הביע בתחילה את מורת רוחו מאישור הבקשה. "מפריע לי זה שאנחנו דנים על בנייה שבוצעה ללא היתר", אמר בתחילת הדיון, "לא ברור לי כיצד היועצת המשפטית הקודמת אישרה להם את הבקשה" (את תגובתה של עירית גל ניתן לקרוא בהמשך, ד.ס). אולם לאחר מכן, בהמשך הדיון, התבטא ברוידא באופן שונה: "אנחנו בשנים האחרונות מאשרים שינויים תוך כדי בנייה, זה לא שהבקשות שלפנינו חריגות במובן הזה".

ניר קריסטל אמר בדיון: "בקשות שמובאות לדיון לאחר ביצוע בנייה מייתרת את עבודת הועדה, רק לאחר החזרת המצב לקדמותו מוכן לדון בבקשות. בנוסף לא בונים דירה לפי סוג הדייר שהולך לגור בה, אנחנו ועדה לתכנון ובניה ולא ועדת רווחה. אם למבקש צרכים מיוחדים שיבנה בית חד קומתי, שיתאים לצרכיו".

"כל שנותיי בוועדה התנגדתי לאישור בנייה שבוצעה ללא היתר", אמר בדיון מיכאל רייזמן, "אנחנו צריכים לשמור על חוקי המדינה. לבוא ולהגיד ששאלתי את היועצת המשפטית ואישרה לי, לא נראה לי… הוועדה איננה חותמת גומי. היה עליו לבקש את הבקשה ורק אחר כך לבנות, היה מגיש בקשה דחופה והיינו דנים בה בדחיפות".

למרות התנגדויות מצד שכנים, שטענו כי הגבהת הבניינים תגרום לחסימה של הנוף, הבקשות אושרו ברוב של שלושה מול שניים. ברוידא, דיאמנט וגולדמן הצביעו בעד, רייזמן וקריסטל הצביעו נגד.

"התקבלה החלטה לאשר את הבקשות, אולם אני רוצה לציין שאנחנו יוצרים מצב שכל אחד עושה מה שרוצה ואנחנו נותנים לה גושפנקא", אמר רייזמן אחרי ההצבעה, "יש חוק והוא אחיד לכולם. אנחנו רומסים את החוק. אין נסיבות מקלות".

העירייה מסרה בתגובה: "עוד ניסיון לייצר כותרת על לא כלום. תושבי רעננה למדו בשנה האחרונה להכיר את היושרה וההגינות של ראש העיר. מעצם היותו יליד רעננה, הוא מכיר רבים מתושבי העיר. האמינות היא נר לרגליו. הניסיונות של בעלי אינטרסים לא ירפו את ידיו לפעול למען תושבי העיר". למרות פניות נוספות מצד "צומת השרון" בנושא, העירייה סירבה להרחיב בתגובתה.

עירית גל, היועמ"ש לשעבר של הוועדה המקומית לתכנון ובניה, מסרה בתגובה: "היועצת המשפטית אינה מאשרת בקשות להיתרי בניה. בקשות להיתר ופרסומים להקלה נבדקים במכינה או בפגישות מוקדמות על ידי הצוות המקצועי לרבות על ידי היועצת המשפטית. הבקשה להקלה בבניינים אלו הוגשה עוד בשנת 2018!, כשהבניין היה עדיין בשלבי בניה טרם סיום. לאחר בדיקה, מאחר ולא מדובר בתוספת שטחי בניה כשעל פניו אין פה פגיעה במתנגדים פוטנציאלים, ובפגישות עם עו"ד פפר, ובפגישות בענייני תכנון נוספים, חיוויתי דעתי כי אכן אין מניעה משפטית לאישור הבקשה, בכפוף לפרסום וההליכים הנדרשים על פי הדין. זה היה למיטב זיכרוני בקיץ 2018 לפני הבחירות. מאז לא נשאלתי ביחס לבקשה זו ולא ידוע לי מה עלה בגורלה, מתי היה הפרסום ומדוע הגיעה הבקשה לדיון שנה וחצי מאז שנשאלתי לגביה".

מעו"ד יובב פפר לא נמסרה תגובה למרות מספר פניות של צומת השרון.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רונן מ

    נראה שלא רק אני טוען זאת

    ותגובת העירייה: "האמינות היא נר לרגליו", ולכן הוא דורך עלייה ורומס אותה כאילו מדובר בעשבים שוטים

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר