פליפה בן סעדון, יוסף סלאמה. צילומים פרטי, מלאכי פריאנטה
פליפה בן סעדון, יוסף סלאמה. צילומים פרטי, מלאכי פריאנטה

"המצב שם לא טוב וזה לא קל". עולים מספרד שמתגוררים ברעננה מספרים על מה שקורה במולדתם

פליפה חזר לארץ בטיסה האחרונה ממדריד ונכנס לבידוד. יוסף מספר על מחסור במצרכים בסופרים כשרים. שני תושבי רעננה שעלו מספרד, מספרים על המציאות הקשה של התפשטות הנגיף במולדתם

פורסם בתאריך: 19.3.20 09:11

למעלה מ-11 אלף נדבקים ו-520 מתים: זוהי המציאות הקשה איתה מתמודדים אזרחי ספרד, שהפכה להיות המדינה השנייה בכמות הנדבקים והמתים באירופה אחרי איטליה, והרביעית במספר בעולם, שסובלת מהתפשטות אלימה של נגיף הקורונה. ברעננה, עיר שחמישית ממנה הם עולים, יש גם קהילה ספרדית לא קטנה, שלרבים מחבריה יש עדיין בני משפחה וחברים בספרד, ובשל כך הם עוקבים בדאגה אחרי התפשטות הנגיף במולדתם.

אחד מחברי הקהילה הספרדית ברעננה הוא יוסף סלאמה בן ה-43, שעלה לרעננה מספרד לפני כשבע וחצי שנים. "אבא שלי ושתי האחיות שלי גרים במדריד שבספרד", אומר יוסף, "אבא שלי בן 88, מה שממקם אותו בקבוצת סיכון, וגם אחת מהאחיות שלי היא רופאה, מה ששם אותה גם בקבוצת סיכון גבוה להיחשף לנגיף. כשהנגיף התפרץ, עשינו את כל המאמצים כדי שאבא שלי ילך לגור אצל אחותי השנייה, לא הרופאה, כדי שלא יהיה לבד. האחות הזו עובדת בדרך כלל בבית הספר היהודי שם, אבל עכשיו בתי הספר סגורים, אז היא עובדת מהבית".

מה המשפחה מספרת על המצב בספרד?
"בעיקרון אסור לצאת מהבית. המשטרה בודקת שאנשים לא ילכו ממקום למקום בלי סיבה. אפשר לעשות קניות, אבל אתה לא יכול לצאת מהבית בלי הצדקה. זה לא קל, אתה צריך להיות בבית ללא הפסקה. כל החיים של אבא שלי היו קשורים לבית הכנסת. בשבת האחרונה, לא הייתה אפשרות בכלל ללכת לבית הכנסת, הוא היה סגור לגמרי. פה לפחות אפשר לעשות מניין של עשרה אנשים וזהו. מדריד ריקה. המצב שם לא טוב ולא קל, כי לא קיבלו את ההחלטות הנכונות בזמן הנכון".

אתה חושב שכאן עושים את ההחלטות הנכונות ביחס לספרד?
"אני חושב שפה המצב לא טוב, אבל הרבה יותר טוב משם. אחותי שאלה אותי מה מספר המתים, ואמרתי לה אפס, היא לא האמינה. יש שם אלפי חולים, ומאות מתים".

יוסף סלאמה, קרדיט מלאכי פריאנטה

"המשטרה בודקת שאנשים לא ילכו ממקום למקום בלי סיבה". יוסף סלאמה. קרדיט: מלאכי פריאנטה

המשפחה מפחדת?
"אני לא חושב, זה לא פחד. הם פשוט מקווים שזה כבר יעבור".

מה אחותך הרופאה מספרת על המצב בבתי החולים?
"אחותי במקור המטולוגית, אבל בגלל המחסור בכוח אדם והמצב שם, לקחו אותה עכשיו לעבוד במיון, כמו שאר הרופאים, והיא עובדת הרבה יותר, ללא הפסקה. יש עומס עצום, יש אנשים שבאים לבית החולים ואין מספיק כוח אדם כדי לקבל אותם, מעבירים רופאים ממחלקה למחלקה".

המשפחה מספרת על מחסורים בסופרים, במכולות?
"בסופרים הרגילים לא, אבל בקהילה היהודית יש מחסור במזון כשר. יצאה הודעה שאפשר לקנות במרכולים הכשרים רק בחמישים יורו לבן אדם בקנייה, בגלל שאין מספיק".

עולה נוסף מספרד שמתגורר ברעננה ודואג למשפחתו שנמצאת שם, הוא פליפה בן סעדון בן ה-22. פליפה התגורר לצד אמו ואחיו ברעננה בשלוש וחצי השנים האחרונות, עד שטס ללמוד הפקת טלוויזיה בספרד לפני מספר חודשים. כשהנגיף התפרץ, הוא החליט לחזור לרעננה עם אשתו, והשניים נחתו ביום חמישי האחרון בישראל ונכנסו לבידוד. "החלטתי לחזור לארץ, להיות קרוב למשפחה", אומר פליפה, "אבל אבא שלי, ההורים שלו, דודים שלי ואח שלי מתגוררים במדריד. ראינו לפני כמה ימים שכבר סוגרים הכל, והמשפחה שלי אמרה שטוב לי ולאשתי לחזור לארץ, אז טסנו חזרה. לפי איך שזה נראה, ספרד הולכת להיות איטליה הבאה".

שדה התעופה היה ריק כשחזרתם בחמישי?
"האמת שלא, אבל היו רק שלושים אנשים בטיסה של מאתיים חמישים איש. זו הייתה הטיסה האחרונה של "אייר אירופה" לתל אביב. ואיך כשנחתנו, נכנסנו לבידוד".

"ספרד הולכת להיות איטליה הבאה". פליפה בן סעדון. צילום פרטי

מה המשפחה שלך מספרת על מה שמתרחש שם עכשיו?
"בית הכנסת סגור. לאח הקטן שלי היה אמור להיות בר מצווה, וביטלו לו כי אי אפשר לחגוג לו, אי אפשר לעשות שום דבר. אתה יכול לצאת רק כדי לקנות דברים בסופרמרקט, ואתה לא יכול לצאת אחרי תשע בערב. אם אתה יוצא, אתה מקבל קנס של איזה אלף יורו. לא פשוט".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר