ניסוי הנשמה למערכת החדשה של קבוצות הרובוטיקה. צילום אריה כהן

צפו באבטיפוס: קבוצת רובוטיקה מרעננה מסייעת ליצור מכונות הנשמה אוטומטיות

מספר מנטורים בקבוצה הרעננית, הם חלק ממיזם של משרד הביטחון, שאחראי על יצירת אבטיפוסים למכונות הנשמה אוטומטיות בעקבות המחסור הצפוי בשל התפשטות הנגיף. "זו הרגשה מטורפת", אומר אחד מהם

פורסם בתאריך: 23.3.20 09:04

גאווה מקומית: מנטורים בקבוצת הרובוטיקה Steampunk1577 מתיכון אביב ברעננה, הצטרפו לאחרונה למיזם של משרד הביטחון ומפא"ת (המינהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית), שנעזר בקבוצות רובוטיקה ברחבי הארץ כדי ליצור אבטיפוס חדש למכונות הנשמה אוטומטיות. המיזם, בו שותפים גם חיל האוויר ומד"א, נוצר כהכנה להחמרה במצב התפשטות נגיף הקורונה בארץ, שתוביל על פי התחזיות למחסור במכונות הנשמה אוטומטיות. במסגרת המיזם התבקשו קבוצות רובוטיקה בכל הארץ המשתייכות לארגון הרובוטיקה FIRST, לבנות אבטיפוס חדש המבוסס על "אמבו", מפוח הנשמה ידנית הנפוץ באמבולנסים ובתי חולים, ולהפוך אותו לאוטומטי. במיזם משתתפים מנטורים משלוש קבוצות: קבוצת תיכון אביב ברעננה, קבוצה משוהם וקבוצה נוספת מבנימינה. נכון לעכשיו, הקבוצות בנו יחד אבטיפוס שנמצא כבר בתהליכי ניסוי בבית החולים "איכילוב", וכעת עובדות על שני אבטיפוסים נוספים. האבטיפוס שייבחר מתוך השלושה, צפוי להיכנס לייצור המוני בשבועות הקרובים. כל המשתתפים במיזם מקבוצות הרובוטיקה הם מנטורים של הקבוצות, שבשוטף מדריכים את התלמידים בהתנדבות, והשתתפותם בפרויקט נעשית בהתנדבות מלאה.

"הכל התחיל ביום רביעי האחרון", מספר זאב שניאורסון, אחד המנטורים בקבוצה הרעננית, "פנו אלינו דרך חיל האוויר מבסיס שעוסק בחדשנות. החליטו ליצור פרויקט שמאגד את קהילת הרובוטיקה הארצית שגם ככה מושבתת היום בגלל המצב, לטובת פיתוח מכשירי הנשמה מידיים, למקרה שמכונות ההנשמה בבתי החולים לא יספיקו. הקבוצות עבדו יחד, ויצרנו כבר אבטיפוס אחד לצד הקבוצות האחרות, שמבצעים בו ניסויים בבית החולים 'איכילוב' בבובת הנשמה, שעל אותו דגם עבדו שלושת הקבוצות אבל מי שיצרה אותו אצלה פיזית הייתה הקבוצה בבנימינה. כרגע אנחנו עובדים על דגם נוסף שנייצר אותו כאן ברעננה. כל הדגמים מבוססים על המפוח הידני להנשמה, 'אמבו'. הרעיון הוא שמערכת ההנשמה החדשה של החולה, מגיעה ממוצרים וחלקים שנפוצים יחסית, כמו האמבו. אנחנו בעצם מחליפים את היד של המטפל שלוחץ על האמבו במערכת אלקטרונית אוטומטית, ודואגים שאם החולה חוזר לנשום, ההנשמה תיפסק כדי לא לחנוק אותו".

נבחרת "Steampunk 1577" מתיכון אביב. קרדיט: Steampunk 1577

נבחרת "Steampunk 1577" מתיכון אביב. קרדיט: Steampunk 1577

מה הרעיון ליצור כמה אבטיפוסים?

"אנחנו מבוססים על אותו מנגנון בכל האבטיפוסים, אבל יש שוני קל בין הדגמים כדי לראות מה עובד טוב יותר מבין הדגמים. אנחנו רוצים להביא כמה אופציות כדי לראות מה טוב יותר, כך שאם אחת לא תעבור את הניסויים בבית החולים, תהיה אחרת שתוכל להיכנס לניסויים באופן מיידי במקרה הצורך. המכשור הזה הוא לא עובר אף תהליך אישור בירוקרטי שלוקח חצי שנה, אלא זה מכשיר חירום שמיועד רק למקרה שייגמרו כל מכשירי ההנשמה בבתי החולים כמו שקרה באיטליה".

זאב שניאורסון. צילום פרטי

"המיזם נועד לתת מענה לתרחיש בו ייגמרו כל מכונות ההנשמה האוטומטיות", אומר יהונתן ארביב בן ה-19, אחד המנטורים הצעירים בקבוצת הרובוטיקה הרעננית שאף שימש כקפטן הקבוצה בעבר, "הייצור צפוי להתחיל בקרוב, ברגע שייבחר אבטיפוס. זו הרגשה מטורפת. זה מלחיץ מצד אחד, כי אתה נחשף להמון דברים שלא חשופים לציבור אפילו שאתה צריך לשמור לעצמך, וזו הרגשה מטורפת להיות חלק מזה. גם הדרך שאנחנו יוצרים את האבטיפוסים, היא כזאת שאנחנו משתמשים בחומרים שמאוד נפוצים בקבוצות הרובוטיקה של ארגון FIRST העולמי. כך שבמקרה הצורך, יוכלו להשתמש בדגם הזה גם במדינות אחרות, לא רק בישראל, כדי להציל חיים".

יהונתן ארביב. צילום גפן בן ברוך

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ענת

    נהדרים כל הכבוד לתרומה וההתגייסות לפרוייקט הלאומי.

  2. גדעון

    כבר אתמול הצעתי שמשרד הבטחון יחד עם משרד הבריאות יפנו לכמה יצרנים למכונות הנשמה מהידועים בעולם ויקנו מהם תיק יצור לייצור מוגבל של מכונות הנשמה ולייצר אותם כאן בחברות כמו סודה סטרים ועוד שיכולים לתת מענה מצויין לייצור מכונות שכבר הוכיחו את עצמם בזמן קצר

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר