משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

"אתה מרגיש שאתה לא יכול ליפול". כך מתאחדת קהילת רעננה בזמן המשבר, צפו בסרטון ובתמונות

עיריית רעננה התאימה את תוכנית "שכנות טובה" לנסיבות של משבר הקורונה."עלינו לישראל לפני תשעה חודשים מניו יורק וזו הרגשה מדהימה להיות חלק מהקהילה מחבקת כאן", מספרים במשפחת חזן מנווה זמר

פורסם בתאריך: 25.4.20 19:51

בימי משבר הקורונה כשרבים נמצאים בבית, התאימה המחלקה לעבודה קהילתית באגף לשירותים חברתיים בעירייה את תוכנית "שכנות טובה" שפועלת בשנים האחרונות בעיר, לנסיבות המיוחדות של משבר הקורונה. בשבע שכונות בעיר מתקיימת פעילות משימות, ביניהן השארת עוגה בפתח ביתו של של שכן מבוגר, תליית פוסטר מעודד במרפסת, שיחת טלפון לשכן קשיש, עיצוב עוגה עם מסר לקהילה, אירוח ילדים עם צרכים מיוחדים בגינה קהילתית ועוד. לצד המשימות, יש גם פרסים.

"התוכנית הוקמה לפני כחמש שנים מתוך הרצון שלנו לפתח חוסן קהילתי ברעננה", מסבירה דורית קיף, עובדת סוציאלית קהילתית באגף לשירותים חברתיים. "המטרה של התוכנית היא ליצור מצב של קהילה חזקה שיכולה להתמודד עם משברים בתקופת חירום בדיוק כמו שזה קורה עכשיו. לצד זה מתקיימות פעילות לאורך כל השנה".

ברעננה קיימות בשלב הזה שבע קהילות בשכונות הבאות: אנילביץ, קרית שרת, לב הפארק, נווה זמר, רום 2000, רסקו ופעמונים. המטרה היא לפתוח קהילות בשכונות נוספות. בכל שכונה יש מנהיגות מקומית שנמצאת בקשר מצד אחד עם הקהילה ומצד שני עם העירייה. "במסגרת התוכנית הקמנו מאגר אנשי קשר לזמן חירום", אומרת קיף. "במאגר יש רשימה של תושבים מכל עיר ובניין והם הנציגים שלנו בזמן חירום מול אנשים מבוגרים ומתקשים. בנוסף, יש לנו תוכנית חינוכית שמבוססת על סרטונים קצרים בשיתוף מגמת הקולנוע של תיכון אביב ומועברת בבתי הספר. בסרטונים יש סיטואציות בין שכנים במטרה שהילדים ילמדו על שכנות טובה".
ואיך החיבור לתקופת הקורונה נוצר?
"הקורונה טרפה את הקלפים וחשבנו איך אפשר להישאר בקשר עם השכונות ולכן החלטנו לפתח משחק 'משחקים שכונה'. אנחנו שולחים לנציגי השכונה פעמיים בשבוע משימות שמועברות לקהילות והתושבים שולחים לנו תמונות של התוצרים המוגמרים. בכל שכונה נבחר זוכה שמקבל פרס של משחק קופסה משפחתי. זה פועל כבר ארבעה שבועות בצורה מוצלחת, במטרה להגיע ליותר ויותר תושבים".

עלמה הבת של שרון אופיר. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

שמרית שלום, שכונת נווה זמר. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

שמרית שלום שכונת נווה זמר. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

רחל דובדבני, תשובת חטיבת גבעתי. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

"אנחנו בשכונה תמיד היינו מאוחדים, אבל עכשיו בתקופת הקורונה זה הפך להיות הרבה יותר משמעותי", מספרת שמרית שלום משכונת נווה זמר, אחת הפעילות בשכונה. "יש אצלנו בשכונה הרבה יוזמות מדהימות שנוצרו, יש לנו קבוצת וואטסאפ ואנחנו עוזרים אחד לשני, אם זה לקנות תרופות למי שצריך, קבוצות רכישה וזה נותן תחושה של ערבות הדדית ובטחון ושיש שם מישהו בשבילך. הרעיון של המשחק הוא מאוד נחמד. אנחנו שולחים לאנשים את המשימות והם שולחים בחזרה את התוצאות וזה נותן תחושה של קהילתיות חזקה ושל ביחד. יש משימות שהן קצת יותר מורכבות, כמו ליצור עוגה בנושא התקופה ולמרות הקושי, אבל אנשים משתפים פעולה. החיבור בין התושבים מחזיר אותנו קצת כמו לשכונות של פעם, שאם מישהו היה מתחתן היה יוצא אוטובוס לשכנים".
רחל דובדבני, שמתגוררת בחטיבת גבעתי, מתחם של שלושה בניינים, מספרת גם היא על הפרויקט: "בהתחלה כשהפרויקט רק התחיל, ניסיתי לעניין אנשים אצלנו ולא היתה התעניינות ולכן החלטתי שאני מצטרפת לבד לפעילות ולמשימות. כשהתחיל הסיפור של הקורונה, פניתי פעם נוספת לוועד והצעתי לו שנפתח קבוצת וואטסאפ על מנת שנוכל לעזור אחד לשני בתקופה הזו, אם זה ברכישת תרופות, מוצרים וכדומה. יש אצלנו בבניין לא מעט משפחות שנמצאות בגיל בסיכון ולשמחתי הייתה היענות יוצאת מהכלל. בהמשך צרפתי את המשימות שקיבלנו והייתה התלהבות. כמובן יש משימות שדיירים יותר מתחברים אליהן ויש משימות שפחות, אבל זה בסדר. הרעיון של התוכנית היא שיתוף והדדיות. אנשים מספרים מה הם מרגישים והפעילות הקהילתית נותנת סוג של תחושת בטחון, שאתה לא לבד. לדוגמא אחת הדיירות היתה צריכה להניע את הרכב ושאלה אם מישהו יכול לעזור לה וישר אנשים התנדבו. אני, שלא יוצאת מהבית כבר חודש, שאלתי אם מישהו יכול לקנות לי ביצים ומיד היו אנשים שהתנדבו לעזור. בשגרה כל אחד חי את חייו ומסתגר בביתו ועכשיו נוצר קשר, כולם יותר ביחד. אנשים זקוקים לחברה גם היא וירטואלית".

שמרית שלום, שכונת נווה זמר. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

עלמה הבת של אופיר שרון. משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

משחקים בשכונות רעננה. צילום פרטי

גם שרון אופיר ממרכז העיר הצטרפה לפרויקט המשימות של שכנות טובה: "אני אם חד הורית שבימים אלה מתגוררת עם בתי בת התשע אצל אמי", היא מספרת. "אנחנו מאוד אוהבות את המשימה השבועית ומחכות לה, בעיקר בתי עלמה תלמידת כיתה ד' בבית הספר ברטוב ואמי עפרה. אחת המשימות של התוכנית היתה לאפות עוגה ולהניח על מפתן הדלת של שכן מבוגר. אמי ובתי אפו עוגת תפוחים והניחו על מפתן של אחת השכנות. כעבור מספר ימים השכנה התקשרה לאמי להודות לה על העוגה ואחרי כמה ימים התקשרה שוב ואמרה שיש לה משהו קטן לתת לילדה. כאשר הילדה ירדה עם הכלב, היא פגשה אותה והיא נתנה לה חוברת צביעה. הקשר שנוצר הוא מאוד יפה. הפעילות הזו היא מאוד מיוחדת, נחמד לדעת שיש מישהו שנמצא בתקשורת עקבית איתך וזה מיטיב עם כולם גם מבחינה רגשית".

עינת חזן, מנוה זמר, מספרת: "אנחנו מאוד שמחים להשתתף בפרויקט והמשחקים מעסיקים את שלושת הילדים שלי. יש לי תאומים, בן ובת בני 14.5 וילדה בת תשע. זה ממלא להם את הזמן ומאחד אותם. אחת המשימות היו לעשות שלט שאותו תלינו במרפסת והרבה אנשים התקשרו להגיד לי שהם ראו אותו. אנחנו עלינו לישראל לפני תשעה חודשים מניו יורק וזו הרגשה מדהימה להיות חלק מהקהילה. היתה לנו קהילה מאוד חזקה שם של המון ישראלים והקהילה פה מחבקת ואת מרגישה שאת לא יכולה ליפול".

תושבים שרוצים להצטרף למשחק או לפעילות מוזמנים לפנות לדורית בטלפון- 097613535, או 0525517567.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר