חדר הכושר ספייס בהרצליה,סטודיו פיטגירלז, חדר הכושר MyogaGym . צילום Digistage, רשת מועדוני הכושר Space, פרטי

אימון סיבולת: שלושה בעלים של חדרי כושר מספרים איך הם שורדים את משבר הקורונה

משבר הקורונה פגע בצורה זו או אחרת במרבית הענפים במשק, אך תחום הכושר והספורט נפגע באופן מיוחד. ההנחיות המשתנות והעובדה כי הענף מוגדר בתחום הפנאי, יצרו לא מעט קשיים אצל בעלי מכוני הכושר, שנאלצו לתמרן כדי להשאיר את העסק בחיים. דיברנו עם שלושה מהם

פורסם בתאריך: 14.8.20 10:30

"אמנם מזערנו את הסיכוי להידבקות, אבל יש לנו המון ביטולים. המצב ממש קשה"

רייצ'ל שיר, מכון הכושר פיטגירלז באחוזה 83 רעננה

סטודיו פיטגירלז, פארק רעננה. צילום Digistage

מכון הכושר פיטגירלז ברעננה  הוא מכון לנשים בלבד. מתאמנות בו כ-200 נשים וזו השנה השלישית שהוא פועל. "לפני הקורונה רק צמחנו", מספרת הבעלים רייצ'ל שיר לצומת השרון, "מחודש מרץ, כשהתחיל הסגר, העברנו את הכל לזום. דווקא שלושת החודשים של הזום היו בסדר, כי פשוט המשכנו את המערכת שלנו וכמעט ולא היו ביטולים".

הבעיות, לפי שיר, התחילו דווקא אחרי הסגר, עם ההנחיות שהשתנו בצורה תכופה. "בגלל שיש חוסר יציבות לגבי ההנחיות, לא ברור איפה מותר ואיפה אסור וכל רגע יש שינויים, זה גרם לחוסר יציבות בכל ההתנהלות שלנו וזה מאוד מטרטר. אם עד עכשיו היו לנו 16 בנות באימון, עכשיו יש תשע בלבד, מה שאומר שאנחנו צריכים לצמצם את מספר הבנות ולהביא עוד מדריכות".

מבחינת נהלי הקורונה, אומרת שיר, המתאמנות שומרות על מרחק של שני מטרים אחת מהשנייה, בודקות חום בכניסה לכל אימון וחותמות על הצהרת בריאות. הציוד הוא אישי לחלוטין והן נדרשות לחטא אותו בסוף כל אימון.

שיר מציינת כי בתקופה האחרונה כבר חלה עלייה משמעותית במספר הביטולים, הן בגלל הטרטורים והן בגלל הפחד מלהגיע לסטודיו הסגור. בעקבות כך, היא החליטה להוציא את הסטודיו לפעילות בפארקים, שם מותר לקיים אימון של עד 20 משתתפות. "לצד היתרונות של להתאמן בפארק, נוצרו בעיות חדשות: איך מביאים את הציוד, מה עושות הנשים הדתיות שלא יכולות להתאמן בפארק, והעובדה שמאוד חם בפארק בתקופה הזאת של השנה. אז אמנם מזערנו את הסיכוי להידבקות, אבל מצד שני יש לנו המון ביטולים. המצב ממש קשה".

שיר כלל לא פוסלת אפשרות שהעסק שלה יעמוד בקרוב בפני סכנה קיומית: "תכננתי את העסק שלי מבחינה כלכלית בצורה מסודרת, אז עד עכשיו היינו בסדר. אבל אם נמשיך ככה ולא יהיה שינוי, אז אני כן חוששת לעתיד. הוצאנו עובדים לחל"ת והיינו צריכים גם להוריד שכר למדריכות שלנו, שידעו שזה או לקצץ או לחפש מקום אחר לעבוד בו. בכלל, התחום כולו נפגע. בניתי את העסק על הכתפיים שלי, לרוב העסקים יש שכירויות, מיסים והוצאות קבועות. הענף נפגע בצורה לא פרופורציונאלית ויש כל כך הרבה מקומות שנסגרו".

 

"הזיגזג הזה של פתיחה-סגירה בגל השני גרם לנזק יותר גדול מהגל הראשון"

חיים פרנקל, מכון הכושר ספייס בסוקולוב 58 בהרצליה

חדר הכושר ספייס בהרצליה. צילום – רשת מועדוני הכושר Space

חודשיים אחרי שסגרו את הסניף בהרצליה, פתחו, סגרו ושוב פתחו, הבעלים של רשת חדרי הכושר ספייס, חיים פרנקל, אומד את הנזקים. בכתבה שפרסמנו ב-8 ביולי השנה סיפר פרנקל כי אין בכוונתו להישמע לצווים הממשלה והחליט להמשיך ולפתוח את חדרי הכושר. "פייק צווים", הוא קרא להם.

"היו שני צווים של מדינת ישראל בהוראת הממשלה שמכוני הכושר נאלצו להיסגר בגינן", הוא מסביר, "הראשון דיבר על חדרי כושר ולא הוכללו אולמות הסטודיו. כמו שהבטחתי, השארנו אז את חדרי הכושר פתוחים. נתנו לנו דוחות אבל ועדת הקורונה ביטלה אותם כעבור שבוע. בהחלטה השנייה לסגירה, כשלושה ימים לאחר הפתיחה הרשמית שניתנה על ידי ועדת הקורונה, הממשלה החליטה שוב לסגור את חדרי הכושר בצו מורחב שכללה הפעם גם את אולמות הסטודיו. לכן בצו השני נאלצנו לסגור את העסקים בכל הערים ולאחר שבוע שוב ועדת הקורונה החליטה לפתוח את ענף הכושר ומאותו הרגע אנחנו פתוחים".

לטענת פרנקל, הכאוס הזה גרם לנזק עצום. "הזיגזג הזה של פתיחה-סגירה בגל השני גרם לנזק יותר גדול מהגל הראשון. בגל הראשון אפשר לומר שכל המדינה הייתה סגורה כי הקורונה השתוללה והמשק לא ידע לאן הוא הולך, והיינו באותה ביצה עם כל המשק. בגלל שבגל השני הגדירו אותנו כענף שצריך להישאר סגור כי הוא בחללים סגורים, זה הכניס את הענף לאי ודאות מצד הלקוחות. הם לא ידעו מה יהיה הצעד הבא. אבל מיום ליום הקהל חוזר, מקבל ביטחון ומבין שהדבר הנכון נעשה ומכוני הכושר נשארים פתוחים. זה חשוב באווירה הזאת של השמנה, של המצב הפסיכולוגי והנפשי הקשה, מחלות שמתפרצות ואף אחד לא מדבר על זה. אני חושב שמקבלי ההחלטות הבינו שהפלוסים של לשמור על אורח החיים בריא הרבה יותר גדולים מאשר לסגור לגמרי. כך גם אמר פרופ' גמזו בעצמו".

מה אתם עושים כדי לשמר את הלקוחות?

"השקנו פעילות חדשה בספייס – אולפן שידורים חיים עם מצלמה איכותית שמשם נשדר שיעורים חיים של מיטב המורים שלנו לעיצוב, לפילאטיס, ליוגה, לקיקבוקס ועוד. זה ממש עוד סניף של ספייס שיגייס מינויים לשם הפעילות הזאת. כל אחד יכול לגשת לזה. זה בתשלום למי שלא לקוח. לקוחות הרשת ייהנו מהטבה ללא תשלום ולאחר מכן יהיה להם תשלום של 50 אחוז".

מה אתם עושים כדי לשמור על ההוראות?

"כמו שהיה בגל הראשון. עטפנו את המועדון בכל אמצעי הזהירות – מד חום דיגיטלי ללא מגע יד אדם, חומרי חיטוי שפוזרו ברחבי המועדון, בנינו מחיצות בין כל מכשיר אירובי, מחיצות בכניסה בין העובדים בדלפקים, העובדים חייבים לעטות מסיכות ושומרים על הנהלים. בנוסף, הורדנו את מספר המשתתפים בשיעורים בסטודיו כפי שקבע משרד הבריאות".

ומה תעשו אם חלילה יחליטו לסגור שוב?

"אנחנו חברה ששומרת על החוק, אבל נילחם על זכותנו להישאר פתוחים. נילחם על ההחלטה. בימים אלה נפתח איגוד שנועד להילחם להשאיר את הענף הזה פתוח – פורום ענף הכושר בישראל, וחברים בו כבר היום יותר מ-100 מועדוני כושר ונבחר צוות מוביל שמאגד חברים מכל מגזר בתחום כדי לתת קשת רחבה של העוסקים בכושר. ביום שני הקרוב אני מארח את פרופ' גרוטו ממשרד הבריאות במכונים שלנו ואני מקווה שיקבלו שם את ההחלטות הנכונות".

 

"ואז סגרו אותנו שוב, ואז פתחו שוב, ואז סגרנו כי היו לנו יותר מדי עובדים בבידוד"

מירי עיני, מכון הכושר מיוגה, התעש 11 בכפר סבא

חדר הכושר MyogaGym בכפר סבא. צילום פרטי

אחת ממייסדי ומבעלי MyogaGym, חדר הכושר הפרטי בכפר סבא הפועל בעיר מזה 14 שנה, מירי עיני, מביעה תקווה שהתקופה הזאת של הקורונה תסתיים מתישהו. מדובר בחדר כושר ייחודי המשלב בין פעילות גופנית ופעילות רוחנית הוליסטית, הכוללת שיעורי יוגה משיטות שונות ושיעורי פיטנס מגוונים המועברים על ידי מורים מקצועיים. בעלי חדרי הכושר, כמו רבים מבעלי העסקים בישראל, ספגו טלטלות חוזרות ונשנות בחודשים האחרונים. גם ב MyogaGym חשו זאת היטב.

"מתישהו במרץ סגרו אותנו על פי הוראות משרד הבריאות", מספרת עיני, "היינו סגורים חודשיים וחזרנו עם הרבה מאוד חששות. לא ידעו איך להתמודד עם הקורונה ואנשים די חששו. ואז סגרו אותנו שוב, ואז פתחו שוב, ואז בשבוע שעבר סגרנו כי היו לנו יותר מדי עובדים בבידוד. וכשאין לך צוות אין לך עבודה ואתה לא יכול לפתוח. אתמול (חמישי) פתחנו בחזרה".

עיני מספרת על ירידה מסוימת במספר הלקוחות מאז פרצה המגיפה. "יש לנו הרבה מאוד בני הגיל השלישי וחלקם אכן מפחדים, וכנראה גם בצדק", היא מודה, "אנחנו מנהלים את המקום, מטפלים בו ומשקיעים הרבה מאוד כסף. עשינו את ההתאמות הרלוונטיות בהתאם להנחיות. אנחנו עושים את הכל ועוד קצת. יש לנו אנשי ניקיון שנמצאים יום יום הרבה מאוד שעות במכון, יש מטליות, אלכוג'ל וכל התכשירים שיכולים לעזור, ומנקים גם את המכשירים עצמם. בכל שעה נכנסים לחדר הכושר מספר אנשים בהתאם למה שמותר, שומרים על מרחקים, באולמות יש מדבקות של שמירת מרחק של שני מטר ואנשים מתייחסים לזה ברצינות".

זה בטח לא קל לסגור ולפתוח את העסק, ובפעם האחרונה בגלל שהצוות בבידוד.

"נכון, זה מתסכל אותנו. אתה מתחיל להבין שהמציאות הזאת יכולה להכתיב לך בכל פעם את התנאים שלה. בשבוע שעבר, אם קראתי נכון, היו יותר מחצי מיליון אנשים במדינה בבידוד. זה המון, נכון לאותו היום. זה לא פשוט וזה אומר שמה שאנחנו עוברים עוברות אוכלוסיות מאוד גדולות ומגוונות במדינה ובעולם. כבעל עסק התכנון שלך צריך לקחת בחשבון גם את האופציה הזאת".

קשה בטח גם להיפרד מעובדים אם צריך.

"ברמה האישית זה עושה צביטה מאוד גדולה בלב. יש קרוב למיליון מובטלים במדינה ואנחנו לא רוצים להוציא עוד מובטל אחד למשק. אנחנו מתייעלים בכל מיני דרכים, על ידי התאמות מסוימות של השיעורים ומשתדלים להשאיר את הצוות, אבל לצערי לא את כולם. אנחנו מאפשרים לאנשים שאנחנו צריכים לבוא. בסוף אני בעלת עסק. אני יכולה להקשיב למצוקות אישיות, ויש אוזן קשבת, מערכת היחסים שלנו מאוד ייחודית. יש מצוקות, יש מחלות, יש בעיות כמו לכולנו ומתמודדים עם הכל על פי היכולות שלנו".

בעיניי דווקא חדרי הכושר נחוצים כי אומרים שככל שהבריאות שלך טובה יש לך סיכוי טוב יותר להתמודד עם הקורונה במקרה של הדבקה.

"ממה שניתן להבין מהמדיה, לאנשים שמצב הבריאות שלהם תקין יותר אכן יכולים להבריא מהר יותר. לכן חשוב שימשיכו להתאמן. אנחנו עושים הכל כדי להיזהר לא להידבק. אנחנו אוהבים את הלקוחות שלנו ועושים הכל כדי להמשיך הלאה, כולל שמירה על קשר הדוק. יש לנו גם שיעורי זום כדי לאפשר לאנשים להשתתף מבלי להגיע פיזית. כמו בכל דבר חדש, יש הסתגלות, חלק התרגלו לזה ויש עוד ועוד אנשים שמנסים. זה מאוד משמח. אנחנו מוכנים לעשות הרבה כדי שהנוכחות בשיעורים תישאר כחלק מהיום יום שלהם. יש אנשים שזה מאוד חשוב להם. אני מביעה תקווה שהתקופה הזאת תגיע לידי סיום מתישהו ושכולנו נחזור לשגרה".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר