בית ספר תל"י. צילום: עזרא לוי
בית ספר תל"י. צילום: עזרא לוי

כשהבית רועד: נחשפת רשימת הבתים ושם בית הספר ברעננה שמתחת להם יעבור מסלול המטרו

מאות תושבים משכונת 2005 מתכוונים להגיש התנגדויות לתוואי של קו המטרו M1 לאחר שגילו שיעבור מתחת לבתיהם. בפרסום של נת"ע ממאי 2019 התוואי היה אמור לעבור באחוזה, אך בתוכנית העדכנית הוא שונה

פורסם בתאריך: 17.11.20 16:42

כ-200 תושבי שכונת 2005 – קריית הפרחים ברעננה, מתכוונים להגיש התנגדויות לתוואי של קו המטרו M1 שמתוכנן לעבור מתחת לבתיהם. בפרסום של נת"ע ממאי 2019 התוואי היה אמור לעבור ברחוב הראשי של רעננה, אחוזה, אך בתוכנית העדכנית הוא שונה. התוואי מתוכנן לעבור בשכונת 2005 מתחת ליותר מ-50 בניינים, בהם גם מוסד חינוך. חלק מהבניינים שתחתם תעבור הרכבת נמצאים ברחובות יגאל ידין 2, 6, 8, 10, 12 ו-25; יצחק שדה 1 ו-3; המלכים 3 ו-12; הסולן 7, 8, 12 ו-15; הצליל 1, 3, 5 ו-8; הפעמונים 16, 17, 18 ו-20; החליל 6; הפרחים 21, 38 ו-46; הלוטוס 1, 3, 4, 6 ו-8; והיקינטון 3. ביום שישי שעבר (13.11) הוצבו שלטים בשכונה המודיעים לתושבים על התוואי ועל האפשרות להגיש השגות לתוואי במשך 60 יום עד 13.1.2020.
התושבים טוענים כי התוואי פוגע בהם במספר מישורים: סיכונים בטיחותיים, רעידות קלות וממושכות שיגרמו להחלשת תשתית בנייני המגורים, סדקים בקירות, נפילות מואצות של הציפוי חיצוני של מעטפת הבניין ואף חשש לנפילת מרפסות. הם מציינים גם את אובדן ההנאה מהדירות עקב רעש ורעידות. הם טוענים כי בתוכנית לא נמצאה חוות דעת לבדיקת חוזק הבניינים הסמוכים. עוד הם טוענים כי ערך הדירות שלהם ייפגע כתוצאה מהתוואי ויהיו להם קשיים למכור את הנכסים. הם גם חוששים מקרינה אלקטרומגנטית שנפלטת ממתקנים ומכשירים חשמליים אלקטרוניים שלטענתם עלולה לגרום לתחלואה בסרטן אם נחשפים אליה זמן ממושך ולכן תסכן את התושבים המתגוררים סמוך לתוואי. בנוסף הם אומרים כי בשל מעבר התוואי דרך השכונה צפויים שטחיה הציבוריים, בהם גינות, מדרכות וכבישים, לכלול פתחי אוורור שעלולים להתברר כמפגעי זיהום וריח שישפיעו גם על הבניינים הסמוכים. הם דורשים כי התוואי יוחזר לרחוב אחוזה כפי שהיה בתוכנית הקודמת או מציעים חלופה אחרת – מתחת לרחוב בן גוריון שהוא רחוב ראשי ורחב יותר.
"גיליתי שהתוכנית עוברת מתחת לבית שלי לפני יומיים כשראיתי את השלט על התוכנית ברחוב", מספר תושב השכונה מזה כ-20 שנה, עו"ד שרון טל, אחד ממובילי המאבק. "מאז הצטרפו אלי למעלה ממאתיים תושבים. אנו חוששים מאוד ממה שהולך להיות כאן, מהרעידות, מהרעשים, מהפגיעה באיכות החיים. לא לכך ציפינו כשרכשנו כאן דירות. אנחנו מאוד מודאגים מכך שהתוואי יעבור מתחת לבית הספר היסודי תל"י ברחוב הפרחים וסמוך לבית הספר היסודי פעמונים. מסלול התוואי המוצע בנוסח המופקד אינו סביר, אינו נכון ואינו נחוץ תכנונית. אין כל הגיון או ערך תכנוני למעבר תוואי המטרו מתחת לבתי המגורים בשכונת 2005 או בסמוך להם כאשר קיימת חלופה זמינה, טבעית ומתבקשת המאפשרת את ביצוע התוואי מחוץ לשכונה, כפי שפורסם במאי 2019, בדיון 77/78 – לאורך רחוב אחוזה.
הוא מוסיף: "לחליפין מהתחנה הצפויה ביד לבנים ניתן להקים את התוואי מתחת לרחוב בן גוריון עד כביש 531 ומשם לתחנת הרכבת המערבית. כך לא יידרש תוואי המנהרה לחלוף תחת בתי מגורים כלשהם. לא תהיה פגיעה בטיחותית, לא יהיו מפגעי זיהום וריח בשכונת מגורים, לא יהיו מפגעי רעש, רעידות וריח, לא תהיה סכנת קריסת מרפסות או מבנים, לא תהיה ירידת ערך לבתי המגורים, החיים לא יהפכו לבלתי נסבלים בשכונה, לא תהיה חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית מהרכבת לתושבי העיר מפני שהתוואי יעבור בעיקר מתחת לציר המרכזי של כביש 531. אנחנו מקווים שהתוואי יחזור לפי מה שתוכנן במקור".

ראש עיריית רעננה חיים ברוידא העלה פוסט לפייסבוק אתמול (ביום שני) וכתב: "אנחנו הרשויות המקומית הכרנו עד כה נתיב מנהרה שונה וקיבלנו את הנתיב החדש כתכתיב, לאחר שאושר בסוף השבוע שעבר על ידי שר הפנים אריה דרעי". נראה שברוידא הופתע כמוכם מהתוואי.
"מאוד מפתיע אותנו שראש העירייה חיים ברוידא אומר פתאום שהוא לא מכיר את התוואי הזה שאמור לעבור במנהרה מתחת לבתי שכונת 2005 – קריית הפרחים. מהנדס העיר פרץ אוסנברג נכח ביולי האחרון בישיבת הוועדה לתשתיות לאומיות בעת שדנו בנושא ואף נתן את ברכתו לתוכנית. ניתן לראות זאת אף בתמלול הישיבה. ביקשתי להיפגש עם ראש העיר ונשמח שהוא יצטרף אלינו להתנגדות".

להצטרפות למאבק בתוואי המטרו בשכונה 2005 כנסו כאן:

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "נתיב הרכבת התחתית, שיחצה במנהרה מתחת לאדמה את רעננה, תוכננן על ידי "המועצה הארצית לתכנון ובניה מנהל התיכנון". אנחנו הרשויות המקומית הכרנו עד כה נתיב מנהרה שונה וקיבלנו את הנתיב החדש כתכתיב, לאחר שאושר בסוף השבוע שעבר על ידי שר הפנים אריה דרעי. ראש עיריית רעננה יחד עם ראשי הרשויות בשרון, פנו במכתבים משותפים למשרדי הממשלה הנוגעים לתכנון ודרשו להיות מעורבים ולהשמיע את דעתנו ועמדתנו בנוגע לנתיבי התחבורה העוברים בשטחי הערים שלנו. טרם התקבלה תגובתם לנושא. נמשיך לעדכן את הציבור".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אסון מירון

    לא הספיק אסון אחד? למה לשנות תוואי שהיה בסדר ולא הפריע לאף אחד? מתחת לבתי מגורים עם מרפסות ופאקינג בית ספר!!! מקווה שמרב מיכאלי תעשה חיל מה הקשר שר הפנים למה שקורה בתחבורה לא הבנתי

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר