אלפרד גבר, עמל בשרון

מצמרר: השיר שכתב אלפרד גבר בן ה-92 לילד אלפרד על תקופת השואה

בני משפחתו של אלפרד גבר הופתעו כשדווקא בפרויקט המרגש "שני מטר של מילים", הוא פתח את סגור ליבו בשיר מצמרר על זכרונותיו מהשואה

פורסם בתאריך: 27.1.21 10:30

שמוליק, הבן של אלפרד גבר (92) השוהה בבית האבות "עמל בשרון" ברעננה, מספר שאביו מעולם לא ממש דיבר על ימיו במחנה הריכוז בתקופת השואה. לכן הוא ובני המשפחה הקרובה הופתעו שדווקא בפרויקט המרגש "שני מטר של מילים", הוא פתח את סגור ליבו בשיר מצמרר על זכרונותיו מהשואה. מדובר בפרויקט מרגש של "עמותת הליקון", הגוף המוביל בארץ בתחום השירה הכתובה, ובסיוע "תנועת תרבות", תנועת אמנים ארצית המתמחה בחיבור בין אמנות לקהילה. בשלב הראשון הוא נערך בשני בתי אבות של רשת "עמל ומעבר", "עמל בשרון" ו"עמל טבריה".
נועה שחם, מנחת הסדנה בבית האבות "עמל בשרון", מספרת: "במהלך הסדנה אלברט היה שקט, נעים, מופנם, ואולם במשימת הכתיבה שהייתה לכתוב מכתב לילד שהיינו, אלפרד הפציע עם השיר החזק הזה. אילונה, הבחורה הנחמדה מטעם בית האבות שליוותה אותנו בסדנאות ופלי, העובדת הסוציאלית של בית האבות, אמרו שהן מכירות את הסיפור הביוגרפי של אלפרד, אבל כמו שאנחנו יודעים – בהעמדתו כך, באופן פואטי, יש למילים הד חזק מאוד".
יפתח ביבר, מנהל פרויקט "שירה על המפה", מספר: "הפרויקט נולד בתקופת הקורונה בישראל, למען יצירת מפגש אנושי משמעותי, באמצעות שירה, עם אוכלוסיית המבוגרים בארץ, גם ודווקא בעת של ריחוק חברתי. מנחי הכתיבה מטעם הליקון נפגשו בבתי האבות, במרכזי הדיור המוגן, ואפילו באמצעות הטלפון עם אזרחים מבוגרים. נפגשו ודיברו. קראו וכתבו את כל המחשבות, הזכרונות, התפילות והרעיונות. מילים יקרות של אלו אשר ראו שנים רבות ומכירים את החיים לעומקם וכעת יכולים להעניק לאחרים, באמצעות הכתיבה, קצת מחכמתם, מצחוקם, מכאבם ומניסיונם הרב במה שאנו קוראים לו חיים. אני מודה מכל הלב לרשת 'עמל ומעבר'. לדליה קורקין, לילך כהן, לירון מרחב, מיכל כהן ופלי שוורץ, על הקשב הרב והסבלנות".

זה השיר שכתב אלפרד בן ה-92 לאלפרד הילד:

מכתב לאלפרד בן השמונה / אלפרד גבר

שָׁלְחוּ אוֹתָנוּ
עָשׂוּ לָנוּ גֵּטוֹ
סָגְרוּ אוֹתָנוּ
הֵבִיאוּ צַוָּאָה גֶּרְמָנִית:
אָסוּר לָצֵאת
מִי שֶׁיֵּצֵא מִשָּׁם —
דִּינוֹ מָוֶת.
זְמַן רַב
זְמַן רַב עָבַר
בַּסּוֹף נִצְּחוּ הָרוּסִים
כָּל אֶחָד נִזְרַק בְּמָקוֹם אַחֵר.
בּוּקוֹבִינָה רוֹמַנְיָה.
אֶת אַבָּא הָרְגוּ
עַל הַסַּף
שֶׁל הַדֶּלֶת
וְזָרְקוּ אוֹתוֹ לַמַּיִם.
הַרְבֵּה אֲנָשִׁים סִפְּרוּ לִי
אֵיךְ הָרְגוּ אֶת אַבָּא
וְזָרְקוּ אֶת גּוּפָתוֹ בַּמַּיִם.

# היום מצוין יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר