צומת רעננה צפון צילום עזרא לוי
צומת רעננה צפון צילום עזרא לוי

פורסמה התוכנית להרחבת כביש 4 | "בעל הקרקע מוחזק כקורבן ונתון לחסדי הרשות"

מדובר בתוכנית להרחבת כביש 4 בין מחלף רעננה דרום למחלף הדרים, שכוללת הוספת נתיבים. עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג המייצגת בעלי קרקעות: "הרשות שינתה ייעוד אך לא ממהרת להפקיע ולשלם פיצוי"

פורסם בתאריך: 18.2.21 07:54

הוועדה הארצית פרסמה את תוכנית תת"ל 43 א (תוכנית לתשתיות לאומיות) להשגות הציבור. מדובר בתוכנית להרחבת כביש 4 בין מחלף רעננה – כפר סבא דרום למחלף הדרים, הוספת שני נתיבים לכל כיוון עבור רכב פרטי ונתיב ייעודי נוסף עבור תחבורה ציבורית, שהופקדה ב-6.1. במסגרת התוכנית אמורה המדינה להפקיע אדמות מהחקלאים באזור אשר חוששים מכך. עו"ד יפעת בן אריה שטיינברג, מנהלת מחלקת תכנון ובניה וליטיגציה במשרד עו"ד צבי שוב, משרד אשר מייצג בעלי זכויות בקרקעות באזור שהופקעו גם לטובת תכנית המטרו וגם לטובת תוכנית זו, אומרת ש"בעלי הקרקעות מוחזקים כקורבנות ונתונים לחסדי הרשות ליום שבו היא תרצה להפקיע".

קיראו גם:

בשורות טובות לתושבי רעננה: יוכפל מספר הנתיבים בכביש 4 בין רעננה דרום למחלף הדרים

 

באוגוסט 2020, החליטה הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, לקדם את התוכנית בקטע העובר ברשויות כפר סבא, רעננה, דרום השרון וחוף השרון. מדובר בתוכנית אותה יזמה חברת נתיבי ישראל להרחבה ומחלוף של כביש 4. תוכנית זו משלימה תכניות קודמות לכביש 4 (תתל/43 מהדרים לחדרה) ובכך יוצרת רצף תכנוני של הרחבה ומחלוף כביש 4 בין רעננה לחדרה. אישור התוכנית וביצועה בעתיד יאפשרו מתן עדיפות לתחבורה ציבורית, הגדלת קיבולת הדרך, גישה נוחה ובטוחה ליישובים, חיבור לדרכי רוחב באמצעות מחלפים. בנוסף, התוכנית כוללת לכל אורכה שיקום נופי, הסדרת נחלים והתייחסות למסדרון האקולוגי באזור נחל פולג וכן מוצעות דרכים חקלאיות, שבילי אופניים, גשרים ומעברים להולכי רגל.
כאמור, על מנת להוציא את התוכנית לפועל, יש צורך בהפקעת קרקעות לאורך הכביש. "הביקורת המרכזית בתכניות להרחבת כביש 4, היא שהרשות משנה ייעוד קרקע פרטית לייעוד ציבורי, לרוב של דרך, אך היא לא ממהרת להפקיע את הקרקע בפועל ולשלם פיצויים, ולכן מה שקורה זה שבעל הקרקע נשאר עם קרקע בייעוד ציבורי ולא יכול לעשות בה דיספוזיציה", מסבירה עו"ד  שטיינברג. "אם הרשות לא מפקיעה את הקרקעות מהיעדר תקציב לתשלום פיצויים, אז מדוע כעת מקדמת את תכנית המשך זו, שעולה הון?"
עוד היא אומרת: "בעל הקרקע מוחזק כקורבן ונתון לחסדי הרשות ליום שבו היא תרצה להפקיע. כמו כן, תכנית זו, פוגעת גם בחלקות שבהן תכניות המטרו עוברות, כך שישנם מצבים שחלקות מסוימות יפגעו פעמיים, פעם אחת לצורך הרחבת כביש 4 ופעם נוספת לצורך המטרו תוך שמותירים רצועות כלואות בשטחים זניחים ועולה השאלה אם קרקעות נפגעות פעמיים, האם אין מקום לאיין הפגיעה מתת"ל 43 א' או לפחות להפקיע את החלקה במלואה ולשלם פיצוי ראוי במקום הותרת שטח מובלע וקטן שהיכולת לעשות עימו משהו הינו קלוש עד אפסי".
את ההתנגדויות ניתן להגיש 60 יום מהגשת התוכנית. התוכנית הופקדה כאמור ב-6.1.2021.

תגובת נתיבי ישראל תובא כאן כשתתקבל.

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר