הפגנת התושבים נגד תוואי המטרו

"בתים יקרסו" | תושבי רעננה וערים נוספות הפגינו נגד תוואי המטרו

התושבים נאבקים להסיט את התוואי כך שלא יעבור מתחת לבתי מגורים, וכן שישרת את באי בית לוינשטיין. עו"ד שרון טל שמייצג את התושבים: "אם נצטרך, נעצור את העבודות בגופנו"

פורסם בתאריך: 6.5.21 13:40

עשרות מתושבי שכונת 2005 ברעננה, הפגינו אתמול  (רביעי) מול משרדי נת"ע בחולון. בהפגנה לקחו חלק תושבים מישובים נוספים שהמטרו עובר דרכם, כמו למשל מכפר סבא, הוד השרון, תל אביב ועוד. התושבים אף פתחו קבוצת פייסבוק בשם 'נפגעי נת"ע'. המאבק של תושבי רעננה מתנהל במטרה להסיט  את תוואי הרכבת שעובר מתחת לעשרות בתים ובית ספר בשכונה, ולמקם תחנה סמוך לבית לווינשטיין. להפגנה הגיע גם ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא.

"אנחנו מתכוונים להמשיך להפגין", אומר עו"ד שרון טל אשר מייצג את התושבים, "מבחינתנו אנחנו לא מתכוונים לעצור עד אשר יוזז התוואי וכן תוצב תחנה סמוך לבית לוינשטיין. אם נצטרך, נעצור את העבודות בגופנו. אנחנו נחושים מאוד במאבק".
עו"ד טל, מבקש לדעת מדוע יו"ר הוות"ל, מרדכי כהן, לא דרש לבצע סקר מבנים על ידי מהנדסים ובדיקות גיאולוגיות לכריית מנהרה מתחת לבתי מגורים טרם אישור הות"ל. "מה יקרה אם במהלך הכרייה ייתקלו במי תהום", הוא שואל ומציין שבשנים האחרונות התרחשו ברחבי העולם כ-30 אסונות בעקבות כרייה, וביניהם בגרמניה שם שכונה שלמה נהרסה, בהודו, בסין וכן בישראל, כאשר בשנת 2019 נפער בולען בעומק שישה מטרים בציר ז'בוטינסקי. "תארו לכם בולען כזה מתחת לבתי מגורים", הוא אומר.
הוא טוען גם ומוסיף שבמסמך שהועבר לכנסת ישראל מטעם מנכ"ל נת"ע (דוח שהוגש לועדת הכלכלה ביום 8.1.17), נכתב שהתוואי לא יעבור מתחת לבתים אלא מתחת לכבישים וזאת ביחס לרכבת הקלה. "מפליא שדווקא לרכבת המטרו שהיא כבדה יותר, עם הרבה יותר נוסעים, רכבת שנוסעת במהירות גבוהה יותר ומפעילה לחצים הרבה יותר גדולים שישפיעו על הבניינים מעל התוואי, לא חלים כללים מחמירים יותר", אומר עו"ד טל. "דווקא אותה מאשרים להעביר תחת בתי מגורים כאשר יש חלופות מצויינות אחרות?. לכן, אל תגידו לא אמרנו לכם, חייבים להימנע מכריית מנהרות מטרו מתחת לבתים, ככל שהדבר מאפשר זאת. במקרים אחרים לפנותם ולבנות מחדש. אף בית בישראל לא תוכנן הנדסית שתעבור תחתיו רכבת מטרו. אף קונסטרוקטור בעולם לא יכול להתחייב שלא תהיה שקיעת מבנים תוך כדי כרייה, שלא תהיה קריסה ושתוואי כזה אינו זקוק לתחזוקה הנדסית שוטפת. עלות הסטת התוואי שיעבור תחת כביש ראשי, לעולם לא תהיה גבוהה יותר מעלות הנזקים, התחזוקה ההנדסית השוטפת של התוואי שעובר מתחת למבנים ומהדבר הכי חשוב, ערך חיי אדם".

שמאית המקרקעין והמשפטנית נחמה בוגין, המייעצת לתושבי 2005 בנושא המטרו' מציינת: "תוואי המטרו הנבחר שגוי מיסודו. עצם המעבר של התוואי מתחת לשכונת 2005 הכוללת מאות יחידות דיור יגרום נזק אדיר ובלתי הפיך לתושבי השכונה שערך בתיהם ייפגע בצורה קיצונית על כל המשתמע. התוכנית מגבילה פיתוח ובניה, כך מאות יחידות דיור תהיינה תלויות בין שמיים וארץ שנים ארוכות ללא יכולת מימוש, עד להקמת המטרו אם בכלל, יחד עם ציפיה לפגיעה משמעותית בתקופת העבודות שתארך שנים ארוכות, ובתקופת ההפעלה, שקיעת קרקע, רעידות, רעש, קרינה ועוד. גם האינטרס הלאומי של מדינת ישראל נפגע שכן נחסם פוטנציאל הפיתוח של אחד מהאזורים האטרקטיביים, כל זה מצטרף להוראות דרקוניות בחוק המטרו המוצע  שפוגע קשות בזכות הקניין של תושבי ישראל".

תגובת נתע: "ועד הפעולה מקרב תושבי שכונה 2005, מבקשים ליהנות מהמטרו אך להרחיק את התוואי אל מחוץ לשכונתם לשכונה אחרת. זוהי תופעה מוכרת וידועה שאף נחקרה באקדמיה. לצורך כך, מלקט ועד הפעולה שבבי עובדות ועושה בהם מעשה פלסתר. נת"ע תכננה את תוואי המטרו בסטנדרטים בין לאומיים מחמירים, כפי שנהוג בעולם המערבי הנהנה ממטרו מהיר, בטוח ונקי. בתוך כך, הליך ההתנגדויות לתוואי מתקיים במסגרת הות"ל, וועד הפעולה מוזמן לטעון את טענותיו לפני חברי הוועדה והחוקרת מטעמם, אשר יכריעו בסופו של הדיון היכן יעבור התוואי.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגובות

5 תגובות
  1. עמיקו

    נתע שנתן את התגובה הוא גוף חדש ? אחרת אני לא מבין על איזה סטנדרטים הם מדברים … עד כה הם כשלו בכל מה שקשור למקצועיות

  2. גרה ב-2005

    תגובה מגעילה ולא עניינית של נת"ע. תסבירו בבקשה מי הזיז לכם את היד המתכננת, מנתיב שעבר תחת כבישים ושטחים שלא נבנו, לנתיב שעובר מתחת לבתים. מה אתם מרוויחים מהשינוי?

  3. עמוס

    קשקוש, איזה שכונה אחרת? מבקשים להחזירו לרחוב הראשי, אחוזה ותחנה בבית לוינשטין!

  4. יהודה אלידע

    אלה אותם תושבים שהתנגדו לתוואי של 351 – ועכשיו מבסוטים שאפשר לזוז באחוזה כמעט כל שעות היום.

  5. Cavadom2025

    מדובר על 2 מנהרות לרכבות בנות רוחב 2.80 מ׳ עם זינה בפס שלישי, או מנהרה אחת ל 2 פסים בקוטר גדול, לקרונות בני 3.20מ׳ לזינה על ידי פנטוגרף במתח גבוה?

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר