מפגעי רעש בנווה זמר, צילום פרטי
מפגעי רעש בנווה זמר, צילום פרטי

לילות בלי שינה ומיליוני שקלים: בקשה לייצוגית נגד העירייה | כדאי לצפות ולהקשיב

תושב מנווה זמר הגיש בקשה לתביעה ייצוגית נגד העירייה, בטענה למאות מיקרים של עבודות בשעות המנוגדות לחוק: "הרגשתי כמו ברעידת אדמה". העירייה: "נגיב בבית המשפט" | צפו בתיעוד

פורסם בתאריך: 30.5.23 08:17

בקשה לתביעה ייצוגית בעלת פוטנציאל של כעשרות מיליוני שקלים, הוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בלוד, בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, כנגד עיריית רעננה, זאת בגין מפגעי הרעש שהיא גורמת לתושבי העיר. מהבקשה לייצוגית שהוגשה באמצעות עורכי הדין דוד שוב ואוריאל בוני, עולה כי העירייה פועלת בשנים האחרונות בניגוד לחוק העזר שלה עצמה וחיקוקים נוספים, בכך שהיא מבצעת עבודות בנייה, פיתוח ושדרוג תשתיות במהלך הלילה ועד לפנות בוקר וזאת במאות מקרים מתועדים ברחבי העיר, שעיקרם מתקופת כהונתו של ראש העירייה הנוכחי, חיים ברוידא. מהעירייה נמסר: "נגיב בבית המשפט".

בבקשה נטען כי העירייה פעלה בניגוד להוראות סעיף 6 לחוק העזר של רעננה למניעת רעש שקובע כי אסור לעשות שימוש במכונות וציוד בניה ליד אזור מגורים בין השעות 19:00 בערב ל-7:00 בבוקר, וכי אישור שכזה יכול להינתן רק במקרה של צורך דחוף לשם מניעת סכנה מיידית לביטחון הציבור. יצוין, כי על פי המסמכים הרבים שצורפו לבקשה, עולה שהעירייה ביצעה בין היתר את העבודות בשעות הלילה בכדי לעמוד בלוחות זמנים של פרויקטים שלטענתה התעכבו במשך שנים רבות, ולא בשל סכנה מיידית כלשהי לביטחון הציבור כפי שהחוק דורש.

הבקשה הוגשה בעקבות פניותיו הרבות אל העירייה של טל רובינוב, תושב נווה זמר ועורך דין במקצועו, שטען כי סבל במשך תקופה ממושכת ממפגעי רעש שגרמה להם העירייה כתוצאה מעבודות הבניה שביצעה בלילה. על פי הבקשה לתביעה, רובינוב שיגר מאות פניות אל העירייה במשך תקופה של יותר משנה, בהן ביקש ממנה לחדול מהעבודות שהיא מבצעת בניגוד לדין נוכח חומרת ההפרה והנזק הרב שנגרם לו ולתושבים.

בבקשה לתביעה הייצוגית נאמר כי נוכח חומרת ההפרות שביצעה העירייה, רובינוב ותושבים נוספים פנו אל המשרד להגנת הסביבה על מנת שיבדוק את התנהלותה של העירייה. אלא שלאחר שזו גם התעלמה מהתראותיו של ראש האגף למניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, פרופ' סטליאן גלברג, המשרד להגנת הסביבה ערך באמצעות המהנדסים רועי גוטליב ודורון עין אלי, חוות דעת מומחה אותה מסר לרובינוב לצורך הגשתה לבית המשפט, בה הובהר כי העירייה הפרה את הדין וביצעה עבודות לילה בלתי חוקיות שגרמו לרעש חזק ובלתי סביר על אף שנדרשה להימנע מכך. כן פירטה חוות הדעת את הנזקים השונים שלהם גורמים מפגעי הרעש.

בעדותה של תושבת נוספת מבוגרת מרחוב אחוזה ברעננה שצורפה לתביעה, נכתב: "שמעתי מאוחר בלילה רעש מחריד של עבודות בניה ומכונות מחוץ לחלון ביתי, הרגשתי שהוא חודר לי למוח. הרעשים חזרו במקרה נוסף ב-4:00 בבוקר וגרמו לי להתעורר בבהלה. כתוצאה מהעבודות האלו בלילה, אני חרדה מאוד במהלך היום, אני מתעוררת בבוקר עם כאבי ראש ומרגישה שהדבר פוגע ביכולת התפקוד הבסיסית שלי".

על פי הנטען, ההחלטה להגיש בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף משמעותי הגיעה לאחר שהעירייה סירבה לחדול מביצוע העבודות בשעות הלילה, והשיבה לבקשה לפי חוק חופש המידע שרובינוב שיגר אליה, אליה צירפה לפי הנטען אסמכתאות והודאות בכך שביצעה עבודות בניה ופיתוח ושדרוג תשתיות ביותר מ-800 לילות רק בשנים האחרונות, וזאת על אף שחוק העזר אוסר זאת במפורש.

התובע מבקש פיצוי על סך של 500 שקלים עבור כל יום שבו אדם נחשף למפגעי רעש שהעירייה גרמה להם. סכום זה בוסס, בין היתר, על אומדן נזקים שקבעו בתי המשפט בכל הנוגע לתביעות על נזקים סביבתיים. כשמדובר בלפחות 800 מקרים כאלה שפגעו באלפי אם לא עשרות אלפי תושבים, המשמעות היא עשרות מיליוני שקלים.

 


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


בתצהירו המצורף לבקשה לתביעה מספר רובינוב כי הוא ובני משפתו החלו להיחשף למפגעי רעש החל מספטמבר 2021, כשנה אחרי שעברו לגור בנווה זמר. רובינוב אמר השבוע: "מדובר היה ברעשים מחרישי אוזניים שהרעידו את קירות דירתנו, ומקורם בעבודות בנייה שהמשיבה החלה לבצע מ-6:00 בבוקר, לשם בניית תיכון מיתרים. העובדה שנאלצנו להתעורר מדי יום בשעה זו גרמה לי ולבני משפחתי סבל רב. אני והשכנים שלי פנינו למוקד העירוני ונדהמנו לשמוע את התשובה כי מדובר בעבודות שאושרו על ידי ראש העירייה. בהמשך, מאוקטובר 2021 ועד ספטמבר 2022 החלה העירייה לבצע עבודות בנייה במוקדים רבים נוספים בסביבת הבניין והשכונה והמשיכה להתעלם מהתלונות הרבות שקיבלה. מדובר בעבודות כמו סלילת כבישים ושבילי אופניים, קרצוף וריבוד אספלט, הרחבות צמתים ושינויים גיאומטריים, הקמת רמזורי תנועה, עבודות ניקוז וכיוייב. כולן בוצעו בשעות האסורות ע"פ דין – בלילה עד לפנות בוקר, תוך שהן גורמות למפגעי רעש מטרידים ומחרישי אוזניים. קשה לתאר במילים את הסבל שלי ושל יתר התושבים, שכן הרעש שנבע מהעבודות סביב השעון היה חריג ובלתי נסבל ממש. עד כדי כך הגיעו הדברים שאני הרגשתי גלי הדף ורעד של ממש בקירות הדירה שלי, כרעידת אדמה שאינה פוסקת. כל ניסיונותיי לצמצם את השפעות מפגעי הרעש ונזקיהם, באמצעות סגירת תריסים, חלונות, הדלקת מזגן, מאוורר ושימוש באטמי אוזניים, עלו בתוהו, שכן הרעש שביצעה העירייה גבר על הכל. במשך תקופה ממושכת, התעוררתי עם כאבי ראש קשים, לאחר ששנתי נטרפה ונאלצתי להגיע לעבודתי באיחור רב. הפגיעה שהמשיבה הסבה לי, הייתה אפוא גם מקצועית, מעבר לנזקים הבריאותיים והנפשיים".

מהעירייה נמסר: "התביעה התקבלה במשרדי העירייה. העירייה תגיב כמקובל בבית המשפט".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. תושבת נווה זמר

    איףףףף, איזו טרחנות של אנשים. אם היו עובדים ביום הייתם מתלוננים על פקקים והפרעה לתנועה

  2. תושבת לב הפארק

    תביעה מוצדקת לחלוטין וחשובה מאוד לציבור כולו. ישר כוח. אני בעצמי סבלתי מלילות ללא שינה כעשו ליד הבית שלי עבודות בלילה.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר