פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה ומרטין סיאורנו, צילום באדיבות קהילת מפלסים
פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה ומרטין סיאורנו, צילום באדיבות קהילת מפלסים

"מזל שהנשקים היו אצל אנשי כיתת הכוננות": הנס של מפלסים ו"הקיבוץ החדש" שהקימו

הנשקים שהיו זמינים והשער שנותר סגור, הביאו לכך שלקיבוץ מפלסים היו פצועים, אבל לא היו חטופים או נרצחים. מאות מתושבי הקיבוץ התקבצו בהרצליה, מתגוררים בדן אכדיה, מקיימים חיי קהילה ואף נפתח עבורם בית ספר

פורסם בתאריך: 27.11.23 09:05

הנס של מפלסים וההתאקלמות בהרצליה: לפני כחודש וחצי "הוקם" קיבוץ בהרצליה, כאשר מרבית תושבי קיבוץ מפלסים שבדרום השתכנו במלון דן אכדיה, בו הם מנסים להתאושש מאירועי מתקפת הרצח של מחבלי החמאס ב- 7 באוקטובר.

לאור מספרי הנרצחים והחטופים במתקפת החמאס בקיבוצים אחרים בעוטף עזה, מה שאירע במפלסים הוא נס גדול, כאשר מבין חברי הקיבוץ אין אף נרצח ולא נחטף איש. שישה מהם נפצעו, 3 שנפצעו באורח קשה עדיין מאושפזים בבתי חולים. קיבוץ מפלסים מונה כ-1,000 תושבים, 335 משפחות, מתוכם תושבים מבוגרים רבים ו- 192 ילדים.

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

"הקיבוץ שלנו ניצל בנס", אומר מרטין סיאורנו, מנהל הקהילה הזמני של הקיבוץ במלון דן אכדיה. מרטין מספר על אירועי אותה שבת בקיבוצו: "היה לנו מזל שהנשקים היו בידי אנשי כיתת הכוננות ולא בנשקייה וששער הקיבוץ נותר סגור, כך שנמנעה כניסה מחבלים עם רכבים. מעל 30 מחבלים הצליחו לחדור לשטח הקיבוץ, אבל נהרגו בידי כיתת הכוננות. היו חיילים בני הקיבוץ שקפצו ועזרו לבלום את המחבלים. לצערנו, היו נרצחים שמצאו את מותם כשרצו להיכנס לקיבוץ כדי לברוח ולהתמגן מהמחבלים, אבל המחבלים עשו מחסום לפני שער הכניסה ורצחו אנשים מבחוץ שרצו לעבר הקיבוץ. רק בסביבות השעה 18:00 התחלנו להתפנות מהקיבוץ".

מרטין מספר כיצד הגיעו מרבית חברי הקיבוץ דווקא להרצליה: "אחרי יומיים התחלנו לבדוק וגילינו שחברי הקיבוץ מפוזרים ב -32 יישובים בארץ. הבנו שיש בעיה קהילתית ואין מקום מרוכז ופנינו באופן עצמאי למנכ"ל רשת מלונות דן, שלומי טחן ולעמי ומיכל פדרמן, הבעלים של מלון דן אכדיה בהרצליה שהסכימו לפתוח עבורנו את המלון שכבר היה סגור לקראת יציאה לשיפוץ וכל הצוותים שוחררו. המשפחה המדהימה הזאת החליטה לדחות את השיפוץ, לגייס מחדש את כל העובדים ולקלוט אותנו. התחלנו להגיע לשם ביום שישי, 6 ימים אחרי שהחלה המלחמה ולאט לאט גדלנו ל- 600 תושבים שנמצאים במלון שמשמש מעין מרכז קהילתי לכלל התושבים. יש 150 תושבים מהקיבוץ שלא גרים במלון ומגיעים אליו כל יום ומקבלים שירותים קהילתיים. אנחנו מנסים לשמר את חיי הקהילה כמה שניתן. יש אנשים שהתפנו למקומות אחרים אבל באים כל בוקר ומביאים את ילדיהם למערכות החינוך ונשארים לעבוד במלון או במקומות אחרים. פתחנו במלון גם כלבו שמספק שירות מינימלי. השבוע חבר'ה מהקיבוץ שלנו קיימו משחק כדורגל במגרש בהרצליה נגד קבוצת מקרית שמונה, הכל כדי לשמור על אורח חיים נורמלי עד כמה שניתן".

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

כיצד עיריית הרצליה עוזרת לכם?

"עיריית הרצליה, בראשות ראש העירייה משה פדלון ואדריאן גרמן, מנהל הספורטק העירוני שמלווה אותנו מטעם העירייה ועוד אנשים רבים טובים, מלווים אותנו ומעניקים לנו את כל מה שאנחנו צריכים. אנשי העירייה עזרו לנו להקים מסגרות חינוך, גני ילדים, פעילויות למבוגרים, תרבות, רפואה, עובדים סוציאליים ורווחה ועוד. במלון הוקמה תינוקיה ושלושה גני ילדים עם 60 ילדים ופעילויות חינוך בלתי פורמליות. העירייה וצוות המלון הנהדר מאפשרים לנו את התנאים הטובים ביותר במצב הלא פשוט שנוצר".

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

פעילות של קהילת מפלסים בהרצליה, צילום באדיבות קהילת מפלסים

כפי שכבר פרסמנו, משרד החינוך והעירייה הקימו עבורם בית ספר יסודי בעזרת חברת הייטק שתרמה קומה בבניין משרדים. מרטין מספר: "משרד החינוך עזר לנו לפתוח בית ספר בעזרתה האדיבה של חברת ההייטק Apps flyer שנתנה לנו חצי קומה בבניין המשרדים שלהם ברחוב משכית באזור התעשייה ואיבזרה אותו ברמה מדהימה. שם לומדים 80 תלמידים בכיתות א' עד ו', כאשר 25 תלמידי ז' עד ט' נקלטו בחטיבת הביניים סמדר במערב העיר ו- 21 תלמידי י' עד י"ב נוסעים ללמוד בתיכון שמעון בן צבי בגבעתיים".

 

 

 

מי מממן את השהייה והפעילויות שלכם במלון?

"המדינה ממנת את המלון ואת הפעילויות, עיריית הרצליה עוזרת עם ליווי, מדריכים, עובדים סוציאליים ועוד, את בית הספר היסודי מממנת כאמור חברת ההייטק, חברת מייקרוסופט מלווה אותנו בכל מה שאנחנו צריכים בתרבות ורווחה. חברת נובה מלווה אותנו בחינוך בלתי פורמלי עם מדריכים, טיולים הפקות. יש לנו 44 מתנדבים מהקיבוץ שעושים מהבוקר עד הלילה הכל לשמר את החיים שלנו כאשר בהתחלה היו גם עשרות מתנדבים מהרצליה וכפר שמריהו שעזרו לנו בשבועות הראשונים עם כביסות, ימי הולדת וכל מה שהיה צריך".

עד כמה הצלחתם לחזור לשגרה אם בכלל?

"אמנם לא היו לנו נרצחים וחטופים, אבל צריך להבין שמבחינה נפשית כולנו פגועים. הוצאנו מחבלים מדירות של אנשים, ראינו עשרות גופות בדרך כשיצאנו מהקיבוץ. כולנו נצטרך שיקום נפשי ארוך בהמשך. קשה מאוד לחזור לשגרה לאור מה שעברנו ובתנאים הקיימים. שאנשים לא יתבלבלו, קשה מאוד לגור במלון לאורך תקופה במיוחד למשפחות עם ילדים והכל בחדר אחד. רוב האנשים מנסים להחזיק את הראש על הקרקע כי גם קשה מאוד לחזור לעבודה מלאה. אנחנו לא עושים חיים במלון, אבל צוות המלון וההנהלה מנסים לגרום לנו להרגיש בבית. הצוות מפנק את קהילת מפלסים ונותן לנו הרגשה שאנחנו רצויים".

תחזרו לקיבוץ בקרוב?

"המזל שלנו שמבחינה פיזית הקיבוץ שלנו יחסית שלם. יש אמנם נזקים במבני ציבור ותשתיות אבל לא נשרפו אצלנו בתים כמו בקיבוצים אחרים. רוב האנשים רוצים לחזור למפלסים, אבל לא נחזור עד שנדע בוודאות שבטוח שם ושיש מסגרות חינוך בטוחות לילדים. אני מעריך שהחזרה תהיה איטית והדרגתית. מדברים שכבר בחודש ינואר נוכל לחזור, אבל אני לא רואה את זה קורה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר