מבצר-אפולוניה ניר-קידר

טיול ליד הבית: מסלולים מומלצים בשרון

החום של הקיץ כבר מתפוגג וחול המועד סוכות הוא זמן מצוין לצאת לטיולים קצרים בסביבה. מדריכי הטיולים יעקב וידס ושרונה לימן ממליצים לכם על שישה מסלולים באזור השרון

פורסם בתאריך: 5.10.17 20:02

מצוקים וחבצלות: גן לאומי חוף השרון

גן לאומי חוף השרון. צילום עזרא לוי

רבים חולפים בנסיעה מול הגן הלאומי חוף השרון, ברכבת או ברכב על כביש 2, ולמרות מיקומו באמצע המדינה הוא אינו הומה אדם ומהווה מקום מצוין למי שרוצה קצת טבע בלי להתרחק מהבית. הגן הלאומי חוף השרון משתרע בין כביש 2 ממזרח, חוף הים ממערב, קיבוץ שפיים בדרום ומכון וינגייט בצפון. נכללים בו קו החוף, מצוקי הכורכר המתנשאים לגובה של כ-40-50 מטר מהחוף, וגבעות החול המשתרעות ממזרח ותומכות במצוקים.

"בגן הלאומי חוף השרון אפשר לראות מקרוב איך בעצם נבנו פני השטח של השרון, עם רכסי הכורכר האופייניים", מסביר יעקב וידס, מדריך טיולים ותושב הרצליה, "על צוקי הכורכר אפשר לראות את השכבות של דיונות החול שנלחצו והפכו לערמת כורכר שכוסתה בדיונת חול נוספת אשר הפכה גם היא עם השנים לכורכר, וככה להבין איך נוצר תוואי השטח של המקום.

"מה שיפה בגן הלאומי חוף השרון הוא הדגש המיוחד שהושם בו על שימור ערכי הטבע של מישור החוף. הוא כולל צמחייה אופיינית לאזור, ובתקופה זו ניתן למצוא בו חבצלות חוף וחצבים".

ואכן, בשטח הגן הלאומי אין אתרי ארכיאולוגיה אלא רק טבע, טבע וטבע. נעשו בו מספר נטיעות להחזרת מיני צמחים האופייניים למישור החוף. את הגן חוצים מספר שבילי הליכה שמציעים טיול קליל בסביבה מישורית ובאוויר הפתוח של הים.

איך מגיעים: מכביש החוף פונים לכיוון שפיים ועוקפים את מתחם הקניות מצפון. בהמשך מתעקלת הדרך שמאלה (דרומה) ומובילה לגן הלאומי. דרך נוספת היא מפארק המים שפיים, אחריו ממשיכים ישר עד הסוף, פונים ימינה ומיד שמאלה. יש לקחת בחשבון כי דרך זו נסגרת בין 19:00 ל-05:00.

ים של חצבים: טיול בנחל סלעית

נחל סלעית

"עשר דקות מכפר סבא, יש מסלול טיול יפה כמו הגליל, מבחינת הנוף של הרים ונחלים, ומבחינת פריחת האביב, שאנשים לא מכירים", מסקרנת אותנו מדריכת הטיולים הכפר סבאית שרונה לימן, "מה שיפה במסלול הזה, במיוחד בעונה הנוכחית בשנה, הוא שבטיול ניתן לעלות על גבעה מלאה בחצבים. מי שילך לבקר שם בשבועיים הקרובים יזכה לראות את אחד משדות החצבים הכי יפים בארץ, בתוספת תצפית יפה על כל מרכז מישור החוף. אני הדרכתי את הטיול הזה כמה פעמים, בעיקר למשפחות, והוא מומלץ במיוחד בחודשים פברואר ומרץ, אז יש פריחה אביבית עוצרת נשימה.

"ישנן שתי דרכים לבצע את המסלול: האחת היא להגיע ישירות לגבעה ולחזור בחזרה, והאפשרות השנייה היא לעשות חמישה קילומטר של כל מסלול נחל סלעית, שמסתיים מתחת לגדר המזרחית של צור נתן.

המסלול- נוסעים בכביש 5533 לכיוון מושב סלעית, שעובר בין צור יצחק, צור נתן וסלעית. לפני השער של סלעית, מבלי להכנס לתוך היישוב, פונים ימינה לאזור תעשייה קטן על שביל אפר. כעבור בערך 300 מטר, השביל מסתיים ומגיעים לשער ועוצרים שם, בסמוך לבית העלמין של המושב. ליד השער יש את סימון השבילים של מסלול נחל סלעית. הולכים לפי הסימון הכחול, כמה עשרות מטרים בודדים, עד שרואים גבעה מצד ימין. עולים על הגבעה, שהיא כולה מלאת חצבים וממנה יש נקודת תצפית מעולה לכל גוש דן. יורדים מהגבעה, והולכים דרך השביל שמסומן בירוק. רואים בדרך מטעים וכרמי זיתים, ואחרי כקילומטר הנוף מתחלף מנוף חקלאי לנוף של צמחיית בר. באזור הזה, של קילומטר מתחילת המסלול הירוק, הפריחה היא יפה בעיקר באביב, אז יש שם כלניות, רקפות ונוריות. מכיוון שעכשיו אנחנו בסוף הקיץ, העונה היא יבשה ולכן כדאי להגיע עם מכנסיים ארוכים ועם נעליים סגורות מכיוון שהמסלול הוא קוצני. לאחר קילומטר וחצי נוספים, ניתן לראות כמה בורות מים, שאחד מהם פעיל, ולעיתים רואים במקום רועים שמגיעים להשקות את העדרים שלהם. אחרי עוד כמה מאות מטרים מגיעים לשביל אפר מסומן שחור, וכאן יש שתי אפשרויות: למעלה בעלייה קצת תלולה עד לרכב, או שמאלה בשביל הכחול לסיבוב מעגלי עד למקום שבו השארנו את הרכב.

"מכיוון שלא הרבה מכירים את המסלול, הסיכוי גדול להיות בו לבד, ככה שזה גם יכול להיות טיול למשפחות וגם טיול רומנטי. אם מישהו רוצה להגיע רק לגבעת החצבים, כדאי מאוד לבקר שם בשקיעה, אז הנוף הוא עוצר נשימה".

הפיניקים והממלוכים: גן לאומי אפולוניה

מבצר אפולוניה. צילום ניר קידר

"הסתיו היא עונה יפה מאד לטייל באפולוניה כי חלקים מהאתר חשופים ובקיץ חם שם", אומר וידס, "אבל עכשיו, עם האוויר העולה מהים, נעים יותר. יש באתר נקודות תצפית מוצלות והמבצר הגדול מוצל אף הוא.

"אפולוניה הוא אתר ארכיאולוגי פתוח לציבור שמציג תגליות ארכיאולוגיות החל מהתקופה הרומית ובעיקר את הארמון הצלבני המבוצר שהולך ונחשף. המקום כל הזמן נמצא בחפירות ונמצאות תגליות חדשות. במקום נמצאת וילה רומית יפה הצופה לים שממנה אפשר להתרשם מהמאפיינים של הבנייה הרומית הקלאסית: חצר פנימית שחלקה מקורה וחלקה פתוח, חדרים וטרקלינים מסביב הפונים לחצר, ותכנון קפדני ופרטני".

את אפולוניה הקימו הפיניקים וקראו ליישוב ארשוף או ארסוף, על שם האל רשף. היוונים שינו את השם בהתאם וקראו לעיר על שם האל אפולו, ומכאן אפולוניה. בתקופה הביזנטית (המאה הרביעית עד המאה השביעית) העיר והפכה לחשובה באזור השרון. הצלבנים, שכבשו את אפולוניה מידי המוסלמים ב-1101, הקימו בה מבצר מפואר מוקף חומה ובו מגדלים ושער גדול. מבצרים הדומים בסגנונם לזה שבאפולוניה נמצאו בדרום אנגליה, מה שמעיד על המוצא האירופי של המתכננים והבונים. כיום כוללים שרידי המבצר חפיר עמוק, חומה מבוצרת היטב ו"דנג'ון" – מגדל שמירה ממנו נשקפת תצפית יפה של החוף והים. הסולטן הממלוכי בייברס, שהתקדם לאורך קו החוף וכבש את ערי הצלבנים בזו אחר זו, השתלט על אפולוניה ב-1265 ופקד להרוס את העיר.

לצד המבצר הצלבני והווילה הרומית, נחפרו בגן הלאומי אפולוניה גם כבשן זכוכית מהתקופה הביזנטית, זכר לתעשיית זכוכית שככל הנראה היתה מפותחת באזור, בורות מים עתיקים, ובעיקר מתצפיות יפהפיות לחוף, לים ואל בית הקברות המוסלמי ומסגד סידנא עלי הסמוכים.

איך מגיעים: ממחלף רבין (צומת כפר שמריהו) בכביש 2 פונים מערבה כקילומטר וברחוב וינגייט פונים ימינה לכיוון צפון. לאחר כקילומטר הכביש פונה שמאלה והופך לרחוב יגאל ידין, ואחרי כ-100 מטרים מגיעים לגן הלאומי אפולוניה. בגן פינות פיקניק אך אסורה הבערת אש. שעות פתיחה בחול המועד: 08:00 – 16:00.

מקפה פידלר ועד גלידת פינגווין: סיור עירוני בכפר סבא

רוטשילד כפר סבא. צילום עזרא לוי

המסלול העירוני עליו ממליצה מדריכת הטיולים שרונה לימן בכפר סבא, ייקח את המטיילים לשנות ה־20 וה־30 של המאה הקודמת, לימיה של המושבה כפר סבא.

"מומלץ להתחיל בגן כנרת, שבין הרחובות ארבל ורוטשילד. שם כדאי להתבשם קצת מניחוח הדרים ולראות את ההרכבות החדשות של עצי אשכוליות, תפוזים ולימונים על עצי החושחש. בגן כנרת אפשר להתרשם מעמדת הסבר על שביל ראשונים, שמספר על המאבק לעבודה עברית בכפר סבא שהתרחש בשנות ה-30. מגן כנרת אנחנו ממשיכים דרומה לרחוב רוטשילד. שם אנחנו רואים את בית משפחת הומינר, מה שהיום בקומה התחתונה הוא קפה לנדוור ובקומה העליונה מוזיאון לעליית יהודי עיראק עם ציורי קיר נפלאים ובית כנסת שפתוח בימי חול בשעות 13:00-10:00. מבנה זה, שנבנה בשנות ה־30, עבר שימור ובמשך הרבה שנים פעלה שם החנות וילונות הנרי.

"ממשיכים ללכת דרומה ברחוב רוטשילד, ומגיעים למה שהיה נקרא בית המוכתר, שהיום נמצא בו לחם ארז. זה מבנה שעבר שימור והמסעדה מציגה תערוכות מתחלפות לציירים ולצלמים מכפר סבא. בהמשך רחוב רוטשילד דרומה, לכיוון צומת ויצמן-רוטשילד, מגיעים למבנה שהיה פעם קפה פידלר. בית הקפה שהיה מרכז החיים של כפר סבא המושבה, במשך שלושה או ארבעה עשורים. בצומת זו נמצא גם המבנה בו היה מלון המרכז, שבו גם הותקנה המעלית הראשונה בכפר סבא. במבנה זה גם הייתה מספרת גורן, בה הסתפר פנחס ספיר שבה הוא התגלח כל יום בחמש לפנות בוקר לפני שיצא לעבודתו בירושלים, כאשר בפתח המספרה היה סוס מעץ עליו התנדנדו ילדיו בזמן שאביהם הסתפר.

ברחוב רוטשילד 43, נמצאת גלידת פינגווין המיתולוגית. גם המבנה של גלידת פינגווין, וגם המבנה שמולו, ברוטשילד 46, הם מבנים שנבנו משנות ה-30 וה-40 ולא עברו שימור. המבנה של החנות "חותם", שנמצא בצמידות לגלידת הפינגווין, עבר שימור חיצוני.

לקינוח, אם רוצים לגמרי לסיים בטעם של נוסטלגיה, חוצים את רחוב רוטשילד פינת עמרמי ומגיעים לבית שהיה שייך לראש הוועד הראשון של כפר סבא, ברוך עמרמי. הבית שייך לאותה משפחה, ויש בו חנות של וינטאג' ונוסטלגיה הנקראת הבית של סבתא.

אני ממליצה על הסיור הזה לכל אוהבי כפר סבא. מדובר במקבץ הצפוף ביותר שהולכים בו צעד וחצי ורואים הכי הרבה מההיסטוריה של כפר סבא. יש לנו במה להתגאות, כי ההיסטוריה שלנו היא מיוחדת".

מושך מאמינים: קבר נבי ימין

קבר בנימין. צילום ניר קידר

"נבי ימין יושב על מה שהיתה פעם דרך הים, והממלוכים שכבשו את הארץ במאה ה-13 הפכו אותה ל'דרך הדואר', לאורכה העבירו ידיעות מקצות האימפריה שלהם ועד קצותה", מסביר וידס, "נבי ימין הוא מבנה מתקופת השליט הממלוכי תנקיז ששלט באזור ארץ ישראל בתחילת המאה ה-14. לאורך דרך הדואר שלהם הקימו הממלוכים חאנים לחניה, וגם שורה של מקומות קדושים, כדי שמאמינים יבואו אליהם, יאכלסו את האזור וימשכו תושבים להקים את ביתם לאורכה. בקרבת מקום, סמוך למחלף אייל, נמצא קבר נבי שמעון, וליד היישוב נחלים יש קבר נוסף, וזו עדות לשיטה של הממלוכים לשמור ולתחזק את המערכת שלהם. הם נתנו שמות פיקטיביים לאתרים שהקימו במו ידיהם כדי למשוך מאמינים. אין סיבה של ממש לחשוב שבנימין ושמעון, בני יעקב, קבורים במקומות הללו. השמות ניתנו כדי למשוך מאמינים ולאכלס את הסביבה".

ניכר כי השיטה של הממלוכים נותרה יעילה, ומתפללים רבים מגיעים גם כיום לנבי ימין ואף שוהים במקום ימים ארוכים. הקבר מוקף גדר ובמקום עצים וצל.

איך מגיעים: הקבר נמצא לצד כביש 55. נוסעים על כביש 531 החוצה את רעננה וכפר סבא ובמחלף אלישמע פונים שמאלה. אחרי כשני קילומטרים עוברים על פני הכניסה למושב נווה ימין, וכקילומטר אחריו נראה מצד ימין את הכיפה של מבנה קבר נבי ימין.

ברווזים בעיר: פארק הרצליה

פארק הבאסה. צילום ניר קידר

"אני ממליץ מאד על פארק הרצליה, בתוך העיר הרצליה", אומר וידס, בעצמו תושב העיר, "יש בו שני חלקים. חלק אחד מעובד, עם דשא ושבילים, ומדרון עם במה שבה נערכו בקיץ קונצרטים. אבל מה שיפה בפארק הוא שחלק ממנו הותירו טבעי לחלוטין. במקום בו נמצא הפארק היתה פעם ביצה ענקית, שנקראה בערבית "הבאסה", הביצה. אזור הרצליה נמצא בין שני רכסי כורכר גדולים וביניהם היו בעבר ביצות. ומה שעשו הוא ששימרו את המרקם הטבעי של אותה ביצה. במשך החורף זורמים למקום מי הנגר של הרצליה ומלקטים אותם לבריכות חורף גדולות, ושם התפתחה צמחייה אופיינית לנחלים וביצות, ומגיעים לשם עופות מים רבים. באמצע הקיץ ראיתי שהגיעו לשם סוגים שונים של ברווזים ומגלנים ואנפות, ובסתיו עוברות שם ציפורים נודדות. את ההליכות שלי אני שומר לפארק, כדי ליהנות מהטבע שבתוך העיר".

בפארק ששטחו 120 דונם תמצאו עצים שנקבעו בהם תיבות קינון לציפורים, מדשאות רחבות ידיים, מתחם שעשועים איכותי, מתקני כושר, בית קפה ועמדות לתצפית בציפורים.

איך מגיעים: לבאים מכביש החוף – פונים במחלף הסירה לכיוון הרצליה (מזרח), עוברים את מחלף שבעת הכוכבים ולפנות ברמזור הראשון שמאלה. ליד קניון שבעת הכוכבים פונים שמאלה לרחוב בן ציון מיכאלי ומיד ימינה לחנייה של הפארק. כמו כן, אפשר להגיע לפארק ברכבת, ותחנת הרצליה סמוכה לפארק. ביציאה מהתחנה פונים שמאלה עד לרחוב בן ציון מיכאלי ולהמשיך בו עד לפנייה שמאלה לפארק.