תוכנית הכבישים של רעננה. באדיבות עיריית רעננה
תוכנית הכבישים של רעננה. באדיבות עיריית רעננה

תוכנית התחבורה הגדולה של רעננה: כבישים עוקפים, שאטלים, וגם הנת"צ

תוכנית התחבורה העירונית כוללת רכבת, כבישים עוקפים שיתחברו אחד לשני, מערך שאטלים ועוד. המטרה: הקטנת העומס בתוך העיר. כל הפרטים

פורסם בתאריך: 13.11.17 18:43

על רעננה עוברת תקופה לא שגרתית מבחינת תחבורה, אך מדובר בתקופת ביניים, בסיומה אומרים, יהיה כאן טוב יותר, ועמוס ופקוק פחות. כידוע, לפני מספר חודשים נפתחו חלקים נוספים ומשמעותיים של כביש 531, מה שהסיט חלק נכבד מהתנועה לאזור התעשייה וממנו, למחלף בן גוריון ומשם דרך מרכז העיר. אין ספק שדבר זה גרם להגברת העומס במרכז העיר, בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים. החששות מהמצב כאשר יחלו העבודות על ציר הנת"צ באחוזה, רק הגבירו את חוסר הוודאות. לזה צריך כמובן להוסיף את הבנייה בעיר – את שכונת נווה זמר, ואת שכונת נאות שדה, שיוסיפו מכוניות רבות לכבישי רעננה והסביבה.
אבל באופק יש תוכנית תחבורה שתמציתה היא נסיעה דרך כבישים עוקפים, מה שאמור להפחית את העומס בתוך העיר. מנכ"לית העירייה, מיכל הירש נגרי, אומרת שמערך התחבורה של העיר החל לעבור בשנה האחרונה מהפכה העתידה בסיומה לתרום משמעותית לשיפור הנגישות לעיר, להתניידות בתוכה וליציאה ממנה. "כשאתה עובד על התפתחות של עיר, בין אם זה שכונת נווה זמר שהיא הכי גדולה בעצם שקמה, והשכונה שעכשיו מתפתחת בדרום העיר ובמערב העיר, וכל התמ"אות שמתפתחות, צריך חייב גם לחשוב על נושא התחבורה" אומרת הירש נגרי.
"מה שתוכנן ולשמחתנו הרבה קודם בצורה מאוד מהירה בשנים האחרונות זה באמת כביש 531", אומרת מנכ"לית העירייה. "זה משהו שמשרד התחבורה קידם. כשאנחנו התחלנו עם תוכנית נווה זמר היו לנו כמה שלבים לשיווק של הדירות. שלב א' אמר הרחבת ויצמן, את השליש הראשון של הדירות בנווה זמר אפשרנו לשווק תוך כדי ההרחבה של רחוב ויצמן, מה שכבר קרה. השלב הבא מבחינת תחבורתית הוא למעשה העוקף הצפוני שעתיד להיבנות, מתוך מחשבה שהשכונה לא יכולה להתנקז רק לויצמן היא חייבת להתנקז לכביש נוסף. כאשר בנינו את התוכנית אמרנו אוקיי, אז יש לנו מצד אחד ממזרח את כביש 4, מצד שני מדרום את 531 ומצפון את העוקף הצפוני אבל הוא לא מתחבר. וכאן אנשי ההנדסה עשו עבודה מאוד אינטנסיבית עם נתיבי איילון, כדי שיתקיים חיבור בין העוקף הצפוני לכביש 20, ולתחנת הרכבת שפיים. שם יש חנה וסע ענק של 7,000 מקומות חניה שמיועד באמת לנקז את כל התנועה שמגיעה. המטרה היא שאנשים יחנו שם ולא יכנסו לעיר עם מכוניות. אנחנו, עיריית רעננה, יחד עם משרד התחבורה ועם חברות ההייטק נייצר שאטלים שלמעשה מחברים מה-חנה וסע הזה לתוך העיר, סביר להניח שלאזור התעשייה. ככה אנשים יגיעו לפה עם רכבת, או שיחנו בחנה וסע ויגיעו בשאטלים לעבודה. אנחנו היום כבר נמצאים בקשר מאוד רציף מול החברות הגדולות של איזור התעשייה, כדי לאסוף נתונים מהיכן העובדים שלהן מגיעים וכך נבנה מערך שאטלים בהתאם. החיבור הזה מבחינתנו היה קריטי. ככה נוצר עוד עורק משמעותי שמנקז את העיר. זה סגר לנו בעצם את המעטפת".

ויש את הנת"צ שמעורר חששות אצל לא מעט אנשים בעיר.
"כשהתחילו עם 531, משרד התחבורה מאוד רצה לקדם את הנושא של מהיר לעיר. נתחיל מזה שבאני מאמין, באחריות החברתית, ציבורית ותחבורתית שלנו, בהנהלת העיר כולנו מאמינים שצריכים לעבור לתחבורה הציבורית, זה ברור לכולנו. מה שאנחנו אמרנו למשרד התחבורה בזמנו זה שאחרי ש־531 יסתיים במלואו אנחנו מוכנים להכניס באחוזה נתיב לתחבורה ציבורית. למה? כי ידענו ברגע ש־531 יהיה קיים במלואו, אפשר יהיה לפנות נתיב כי העומס בתוך העיר יירד. להפתעתנו, כבר אחרי שפתחו את 531 רק בחלקו הראשון, כבר רחוב אחוזה התרוקן, זה היה מדהים. אבל עדיין אמרנו שאנחנו רוצים שייפתח במלואו. אנחנו מחכים שהרמפה האחרונה שלוקחת את 531 דרומה תיפתח כי כרגע מי שרוצה לנסוע דרומה עדין עובר ברעננה ויוצר לנו קשיים, וזה צפוי לקרות בעוד כמה חודשים ביחד עם שתי תחנות הרכבת שיפתחו באותו הזמן. תחנת רכבת אחת באמדוקס במחלף רעננה דרום ואחת במערב סמוך למחלף רעננה הרצליה".
הירש נגרי מסבירה כי רחוב אחוזה נבחר להקמת הנתיב הציבורי מכיוון שהוא הציר המרכזי של העיר. "הרבה פעמים שאלו אותנו למה נת"צ דווקא באחוזה? מה לעשות שתחבורה ציבורית אמורה להיות בעורק הראשי ולא בצדדים. אז זאת המטרה. בתחילת הקדנציה של זאב בילסקי רצו לעשות פה BRT שזה מסלולים באמצע אחוזה שיהיו מוגבהים, מה שהורס את הרחוב ומייצר מצב בלתי הפיך. לנו היה ברור שזה לא יהיה, אבל שחייבת להיות חלופה אחרת. אז באמת בדקנו וניהלנו מו"מ ארוך עם משרד התחבורה. בסופו של דבר אמרנו בואו, אחוזה התרוקנה, קחו נתיב, סמנו אותו בצהוב וסגרו עניין. במקביל התחייבנו שאנחנו נדאג לחידוש אחוזה. הבטחנו ששום עץ פיקוס לא ירד, אני באופן אישי חציתי את כל אחוזה ממזרח למערב כדי לוודא עץ עץ. בנוסף אנחנו בונים שביל אופניים".
באיזה שלב נמצאת התוכנית כרגע?
"הרוב כבר קורה, תחנות הרכבת עתידות להיפתח במרץ אפריל ועל פתיחת ההמשך מ־531 דרומה מדובר בעוד חצי שנה עד שמונה חודשים. לגבי העוקף הצפוני אנחנו סיימנו כבר תכנון ומוכנים למכרז. זה נמצא היום בשלבים סופיים במשרד התחבורה, כשהמימון הוא 70 אחוז ממשרד התחבורה ו-30 אחוז אנחנו. כבר קיבלנו אישור מהם וזה עניין של זמן קצר עד שיצאו למכרז".
המטרה המרכזית של הפרויקט היא כאמור להקטין את העומס בתוך העיר. החזון הוא שמי שלא צריך להיכנס לרעננה, לא ייכנס, ומי שצריך לנסוע דרומה או צפונה, מזרחה או מערבה, לא יצטרך לעבור דרך העיר וייסע בכבישים הטבעתיים שיקיפו אותה. "ככה רחוב אחוזה יהיה באמת רק למי שרוצה להיכנס לרעננה או לרעננים", אומרת הירש נגרי. "במקביל משרד התחבורה יושב איתנו על כל מערך האוטובוסים הפנים עירוניים, ברגע שתיפתח הרכבת. כי אחרת תהיה רכבת אבל אין היום תחבורה ציבורית מספיק טובה למזרח העיר ולמרכז העיר. אם אנחנו נייצר את התחבורה בצורה חכמה ונסתמך על צרכי ההמונים שמשתמשים בה, אז בסופו של דבר זה יקרה וזה יהיה מוצלח".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר