אתר הבניה והמנוף המושבת בנווה זמר. צילום עו״ד ישראל אסל
אתר הבניה והמנוף המושבת בנווה זמר. צילום עו״ד ישראל אסל

מחדל המנוף בנווה זמר: פרטים נוספים נחשפים

בפגישה שנערכה לאחר שעבודתו של המנוף הופסקה, הוציא מהנדס העיר צו מנהלי להפסקת עבודת המנוף. חברת שבירו: "המנוף עומד בכל התקנים הנדרשים"

פורסם בתאריך: 22.11.17 12:05

לפני כיומיים פרסמנו כאן על תקלה שאירעה בכבל של אחד המנופים העובדים באתר בנייה של חברת רמי שבירו בשכונת נווה זמר. הכבל נקרע בשעות הצהריים של יום חמישי, ומאז ועד לזמן פירוק המנוף בשעות הלילה תושבי השכונה היו בסכנה אליה הם לא היו מודעים. רק בנס המחדל הגדול לא הסתיים באסון.

בעקבות המקרה נפגשו הבוקר נציגי דיירי הבניינים הסמוכים עם מהנדס העיר, פרץ אוסנברג, ועו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה. "בפגישה התרענו בפני מהנדס העיר כי במקום הוצב עגורן ישן והבהרנו לו כי על העירייה מוטלת חובה חוקית מכוח סעיף 236 לפקודת העיריות לדאוג ולוודא שמנופים בתחום השיפוט העירוני יהיו בטיחותיים ולא יסכנו את שלום הציבור", אומר עו"ד אסל. עוד הוא טוען: "למרבה ההפתעה בפגישה התברר שהעירייה כלל לא אישרה תוכנית התארגנות בטיחותית לאתר העבודה לרבות אישור מיקום הצבת העגורן. בשנת 2013, בעקבות קריסת עגורן הצריח שאירעה ברחוב לוי אשכול, הצעתי לעיריית רעננה להיות חלוצה בתחום עגורני הצריח, ולאמץ סטנדרט אירופאי, בכך שיותנה מתן היתרי בנייה ברחבי העיר בשימוש בעגורני צריח שגילם אינו עולה על חמש שנים, למרבה הצער יוזמה זו לא קודמה. אני תקווה שבעקבות פרשת העגורן עכשיו, תפנים העירייה את חובתה לדאוג לבטיחות תושבי רעננה ותנקוט יוזמה אמיתית ורצינית כדי למנוע את האסון הבא".

אתר הבניה והמנוף המושבת בנווה זמר. צילום עו״ד ישראל אסל

צילום עו״ד ישראל אסל

בעקבות המקרה הגיש ראובן בן שמעון, מנהל הפורום למניעת תאונות עבודה, שחשף את התקלה בעמוד הפייסבוק של הפורום, שאילתא למשרד העבודה בנושא. לדבריו התשובה שקיבל היא כי ישנו צו סגירה מנהלי שהוציאה עיריית רעננה על האתר. "אנו עומדים בקשר עם עיריית רעננה, עם הבודק המוסמך ועם הקבלן המבצע", נכתב בתגובת משרד העבודה, "נכון לאתמול, נותר בתוקפו צו הסגירה המנהלי שהוציאה עיריית רעננה לאתר. הקמתו של עגורן חליפי, בבוא העת, תדרוש עמידה בדרישות הנקובות בתקנות ובנהלים משלימים, הידועים לבודקים מוסמכים, לקבלנים ואף מפורסמים באתר האינטרנט שלנו ונגישים לציבור".

עו״ד ישראל אסל. צילום קרן רפאלי

עו״ד ישראל אסל. צילום קרן רפאלי

לאחר הפגישה הבוקר שלח עו"ד אסל מכתב למהנדס העיר ולמשרד העבודה וביקש שלא לבטל את צו הפסקת העבודה לעגורן עד שיוצגו למהנדס העיר מסמכים מתאימים. עוד כתב אסל: "למרבה הצער רעננה ידעה כבר מספר קריסות עגורנים שהמאפיין המשותף שלהן הוא כלים ישנים ועייפים".

 

אתר הבניה והמנוף המושבת בנווה זמר. צילום עו״ד ישראל אסל

צילום עו״ד ישראל אסל

 

 

סיפור המנוף הפך כמובן לשיחת היום בשכונת נווה זמר. אורלי, תושבת השכונה שנכחה בפגישה היום, אומרת שבגלל מקרים כאלו הם חיים בפחד. "מצד אחד אני שמחה שמהנדס העיר הגיע לראות את המנוף ואמר שעד שיהיו אישורים הוא לא יפעל. מצד שני המנוף הזה ממש מעל הראש שלנו למרות שיש הרבה אופציות אחרות שהיה אפשר להניח אותו. בפגישה מהנדס העיר הודה בפנינו בפה מלא שהעירייה לא אישרה תוכנית התארגנות בטיחותית לאתר זה, שהוא לא ראה אותה ושהוא יבדוק אותה ואי לכך הוא אולי יאשר את הזזת המנוף למיקום אחר. איך יכול להיות שעירייה לא מאשרת תוכנית זו? זאת אומרת שהצבת המנוף נעשתה לא באישור העירייה. רואים שהמנוף הזה חלוד לגמרי, איך זה יתכן שהוא עובד בכלל? בעירייה אמרו לנו שהם אישרו למנוף הזה לעבוד החל מה-5 בנובמבר, אני גרה פה ממול וחבל שלא ידעתי כי הם התחילו לעבוד הרבה לפני. אין לי בעיה שעובדים באתר, להפך אני בעד שיעבדו ושיסיימו ושלא יהיה לי אתר בניה ליד הבית אבל זאת לא המלחמה כרגע, הבעיה היא שהם משתמשים בכלי שהוא סכנת נפשות וזה כבר הוכיח את עצמו".

מעיריית רעננה נמסר: "מהנדס העיר הוציא צו הפסקת עבודה מנהלי על הרכבת זרוע העגורן והפעלתו עד שיוגש לידיו דו"ח המפרט את הסיבות לכשל והתנאים הנדרשים להרכבתו מחדש. עיריית רעננה דורשת אישור של ממונה בטיחות בכל בקשה להיתר בנייה. גם במקרה זה לבקשה להיתר הוגשה תכנית ארגון אתר הבנייה, חתומה על ידי ממונה בטיחות, המהווה תנאי להוצאת היתר הבנייה. הקמתו של העגורן מחדש תתאפשר רק לאחר מילוי כל התנאים הנדרשים עפ"י חוק ובהתאם לתכנית המאושרת".

מחברת רמי שבירו נמסר: "העובדות המצוינות לעיל אינן נכונות. האתר פועל על פי כל ההיתרים הדרושים, והצו מתייחס  למנוף בלבד ולא לכל העבודה. המנוף עומד  בכל התקנים והיתרים הנדרשים, וכל האישורים הדרושים ניתנו להפעלתו. תקלות יכולות לקרות גם במתקנים חדשים. החברה פעלה במקרה זה ללא כל דופי .בימים הקרובים עם סיום בדיקת התקינות המחודשת תחזיר החברה את מנוף לפעילות מלאה באישור  כל הגורמים הרלבנטים".

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר