אתר בנייה אילוסטרציה Depositphotos_20949867_XL-lagereek
אתר בנייה אילוסטרציה Depositphotos_20949867_XL-lagereek

התושבים עותרים נגד תוספת של 90 דירות ברחוב אחד: זה נעשה בשיטת הסלאמי

תושבים ברחוב ברעננה מבקשים לדון בשלוש בקשות תמ"א, ששתיים מהן כבר אושרו, כמכלול ומעלים טענות נגד הוועדה המקומית. העירייה: "לא קיימת חובה לוועדה לדון בבקשות כמכלול"

פורסם בתאריך: 17.12.23 07:34

תושבים ברעננה טוענים: בקשות לפרויקט תמ"א 38/2 הוגשו ב"שיטת הסלאמי", תוך פגיעה קשה בזכות ההתנגדות ובעיקרון השקיפות. תושבים המתגוררים ברחוב דוד אלעזר, טוענים באמצעות משרד ענת בירן – עורכי דין בפני ועדת הערר לפגיעה מהותית באיכות החיים והעמסה על התשתיות הקיימות. התושבים, המיוצגים על ידי עוה"ד ענת בירן ואינה טל, הגישו שני עררים לוועדת ערר המחוזית מרכז, נגד החלטות הוועדה המקומית רעננה, בטענה לפגיעה קשה בזכות ההתנגדות ובעיקרון השקיפות בקידומו של פרויקט התחדשות עירונית רחב היקף שאישרה הוועדה המקומית ברחוב זה.

מדובר בפרויקט אחד מכוח תמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש לאורך רחוב דוד אלעזר ברעננה, שלגביו הוגשו שלוש בקשות נפרדות להיתרי בנייה. שתי בקשות כבר אושרו בוועדה המקומית והשלישית טרם נדונה. שלוש הבקשות הן לתוספת משמעותית של כ-90 דירות בהכפלת גובה הבניינים הקיימים וצמצום קווי הבניין, הן נסמכות על הקמת חניון מאוחד לשלושת המגרשים, ונשענות על רחוב שכונתי צר ברוחב 10 מ' שהתנועה בו דו סטרית וכבר כיום הוא מתקשה לשאת את התנועה הקיימת, כך לטענת העותרים.

העררים הוגשו בגין שתי בקשות להיתר בנייה שאושרו בוועדה המקומית רעננה לפרויקט, מצד בעלי הבתים הפרטיים שמצידו השני של הרחוב. האחת, ברחוב דוד אלעזר 1 פינת אחוזה 30, הינה להריסת מבנה מגורים קיים ובו 12 יחידות דיור ב-3 קומות, ולבניית בניין חדש בן 7 קומות מעל קומת קרקע ובו 30 יחידות דיור. הבקשה השנייה  היא ברחוב דוד אלעזר 5-7, להריסת בניין בן 3 קומות ובו 24 יחידות דיור, ולבניית בניין חדש בן 7 קומות מעל קומת קרקע ו-59 יח"ד חדשות. הבקשה השלישית שטרם נדונה, היא ברחוב דוד אלעזר 9-11 שבו מבקשים להרוס בניין בן 3 קומות ובו 24 יח"ד, ולבנות בניין בן 8 קומות מעל קומת קרקע ובו יהיו 60 יח"ד חדשות.

התושבים המתנגדים, טוענים כי שלוש הבקשות הוגשו ב"שיטת הסלאמי", ללא השקיפות הנדרשת ומבלי לאפשר להם להשמיע קולם כראוי ולהגיש התנגדויות לפרויקט כמכלול. נטען, כי מדובר בפועל בפרויקט אחד משותף, למרות שהבקשות להיתר שכבר אושרו אינן משקפות זאת ואף מציגות תמונה לא מדויקת של התכנון, והדבר התברר רק מהבקשה השלישית שטרם נדונה. משכך, טוענים התושבים, היה ראוי לדון ולבחון את הפרויקט כמקשה אחת בראי התאמה לסביבה וכושר נשיאת התשתיות.
נטען, כי העמסת 90 יחידות דיור חדשות על הרחוב הצר יעמיס מאוד על התשתיות הקיימות ויפגע קשות בתנועה ברחוב, ומשכך באיכות החיים של התושבים. הבקשות כוללות הרחבה של 1.25 מטר בלבד לרוחב הרחוב בצד אחד באמצעות זיקת הנאה ולא בהפקעת שטח עבור דרך, כאשר הרחבה נוספת עתידית של הרחוב מצידו השני בלתי ישימה בשל הבינוי הקיים שם.

התושבים דורשים מוועדת הערר להשיב את הבקשות להיתר שאושרו לדיון חוזר ומאוחד בוועדה המקומית, גם עם הבקשה השלישית, לבחון את הפרויקט כמכלול, ולאפשר לתושבים להשלים טענותיהם במידת הצורך. מבוקש להורות לוועדה המקומית לבחון את הצורך בהגשת תב"ע לשלושת המגרשים תוך הפקעות משמעותיות משטח הפרויקט לטובת הרחבת הרחוב, או לאחד את שלושת המגרשים באופן שיאפשר הגדלת זיקת ההנאה ובינוי ידידותי יותר לסביבה. או לחילופין, התושבים מבקשים להורות על צמצום מהותי של תוספת הבנייה, הגדלת קווי הבניין והגדלה משמעותית של זיקת ההנאה הניתנת בחזית המגרש הפונה לרחוב דוד אלעזר.

עוה"ד ענת בירן ואינה טל, ממשרד ענת בירן – עורכי דין, אמרו: "ראוי לציין, כי התושבים אינם מתנגדים לעצם פרויקט התחדשות עירונית ברחוב דוד אלעזר, שיכלול תוספת חשובה של ממ"דים וחיזוק הבניינים בפני רעידות אדמה. אולם, אנו סבורים כי ראוי היה לדון ולבחון את הפרויקט כמתחם תכנוני אחד, ולאפשר להגיש התנגדויות בהתאם. כן היה ראוי לערוך איזון בין תוספת הבנייה הנדרשת לבין היכולת של הרחוב הצר לשאת זאת, ולבחון את ההשלכות המהותיות על הסביבה הקרובה. לו הוועדה המקומית הייתה בוחנת את הפרויקט כמכלול, היא הייתה מגלה שנדרשת הרחבה משמעותית של הכביש הצר, שינוי אופן הבינוי ואף צמצום היקפי הבנייה שאושרו".

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "הבקשות להיתרי בנייה ברחוב דוד אלעזר 1 ו- 5-7 פורסמו כחוק, ובהתאם הוגשו לגביהן התנגדויות מקרב הציבור. ההתנגדויות נבדקו ונענו בהרחבה על ידי הוועדה, שצפויה לדון גם בערר שהוגש על החלטתה. בנוסף, בימים אלו הושלמו התנאים לפתיחת בקשה להיתר עבור רחוב דוד אלעזר 9-11. בסיום הבקרה המרחבית, תגיע הבקשה לדיון בוועדה המקומית ותינתן אפשרות למתנגדים להביע בהרחבה את התנגדותם. יצוין, כי בהתאם לתקנות, ובניגוד לנטען, לא קיימת חובה לוועדה לדון בבקשות כמכלול, וקידום הבקשות מבוצע בהתאם ללוחות הזמנים ולשיקולי מגיש הבקשה. עיריית רעננה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, רואה חשיבות גבוהה בקידום תהליכי התחדשות עירונית, אשר לצד יתרונם בקידום משבר הדיור, נושאים ערך מוסף רב בהגברת ביטחון התושבים בבנייתם המתקדמת ובהוספת הממ"דים למבנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר