שיעור במדעי המחשב, אוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה
שיעור במדעי המחשב, אוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

המקצועיות, האכפתיות והליווי הצמוד: סטודנטים רבים בוחרים ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטת אריאל

אחד המסלולים המבוקשים במדעי המחשב הוא זה של אוניברסיטת אריאל. שוחחנו עם פרופ' בועז בן משה, ראש מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטה, ועם סטודנטים בעבר ובהווה שסיפרו לנו על הייחוד של המסלול באריאל והיתרונות הרבים שלו

פורסם בתאריך: 25.12.22 14:16

לימודים לתואר ראשון במדעי המחשב הפכו בשנים האחרונות למאוד מבוקשים ורלוונטיים, והסטודנטים הצעירים והמוכשרים נחטפים על ידי מקומות עבודה וגופי מחקר לעיתים עוד לפני סיום הלימודים. כיום ניתן ללמוד לתואר ראשון במדעי המחשב באוניברסיטאות ובמכללות רבות. אז מהו בעצם הגורם המכריע בקבלת החלטה כה משמעותית כמו בחירת מוסד לימודים?

אחד המסלולים המבוקשים הוא זה של אוניברסיטת אריאל. שוחחנו עם פרופ' בועז בן משה, ראש מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטה, ועם סטודנטים בעבר ובהווה שסיפרו לנו על המסלול באריאל, על מה שמבדיל אותו ממסלולים באוניברסיטאות אחרות, וגם למי הלימודים מתאימים. "חלק מהתפקיד שלנו באריאל זה להכשיר את הסטודנטים שלנו בכדי שיהפכו למעולים בתחומם", אומר פרופסור בן משה. "יש בארץ אוניברסיטאות מצוינות, והתחרות הבריאה בין המוסדות מייצרת מצב תמידי של שיפור ועדכון תכנית הלימודים, מתוך מטרה להכשיר כוח אדם מעולה לתעשייה ולמחקר. לאור כך, מי שמלמד אצלנו אלו אנשים עם ניסיון רב בפיתוח בתעשייה".

פרופ' בועז בן משה, ראש מחלקת מדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

פרופ' בועז בן משה

הסטודנטים שלומדים במסלול מדעי המחשב מתחלקים בעיקר לשתי קטגוריות, בהתאם לבחירה שלהם לאחר סיום הלימודים: חלק מהסטודנטים יבחרו לעסוק במחקר ופיתוח, חלקם יבחרו בסיום הלימודים בעולם ההייטק. באוניברסיטת אריאל, מודעים לכך ולכן כבר משנה א' הם מייצרים מסלול שבו הסטודנטים מקבלים הכשרה מעשית לצד ידע תאורטי מעמיק. "יש לנו הרבה סטודנטים שבמהלך התואר הראשון עובדים כעוזרי מחקר במעבדות ובפרויקטים מחקריים", מסביר פרופ' בן משה. "אנחנו רוצים לתת לסטודנטים שלנו חוויה התנסותית הן במחקר והן בפיתוח תעשייתי כבר במהלך התואר הראשון. זה אומר שלאחר שנה וחצי של לימודים, יש לסטודנטים שלנו תיק עבודות ב github, שמאפשר להם להתקבל לעבודה. תכנית הלימודים שלנו מעודכנת, יש לנו קשרים ענפים בתעשייה ואנחנו עושים מחקרים עם מגוון תעשיות, גופי מחקר רפואיים, וגורמי הביטחון".

למי לימודי מדעי המחשב מתאימים?
"למי שאוהבים להבין חידות ולפתור אותן, אוהבים להבין איך דברים עובדים ולהעמיק במידול מתמטי של בעיות. הלימודים מחייבים לוגיקה טובה והרבה חריצות. מדעי המחשב הוא מקצוע יצירתי ומקסים שמתאים למי שרוצה להיות ממש טוב ולהביא תועלת, ומאידך מדובר במקצוע תובעני. המקצוע מתאים למי שרוצה להיות מפתח ולא משנה אם זה בתעשייה או במחקר ורוצה להיות שייך לקבוצה שעושה ויוצרת יש מאין. זה מקצוע שלא משנה כמה זמן אתה עוסק בו, הוא דורש ממך כל הזמן להמשיך להשתפר וללמוד. אני יכול לומר שהלימודים לא מתאימים למי שמחפש קיצורי דרך לעבודה בהייטק".

התוכנית למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל כוללת קורסים בסיסיים, מתקדמים ומעשיים בנושאים מגוונים, בדומה למוסדות מובילים בעולם. בבית הספר למדעי המחשב באוניברסיטה ישנם שיתופי פעולה רבים, הן בין הסגל האקדמי, הן עם חוקרים אחרים ממחלקות ופקולטות אחרות באריאל והן עם חוקרים מאוניברסיטאות אחרות, מכוני מחקר ובתי חולים. למחלקה שיתופי פעולה רבים גם עם תעשייה עתירת יידע ועם גופים ביטחוניים.

במסגרת הלימודים, יכולים הסטודנטים להתמחות באחד משלושה מסלולים ייחודים: סייבר, מסלול מדעי הנתונים ובינה מלאכותית ומסלול מצטיינים.

מסלול סייבר – המסלול כולל את הלימודים הכלליים של מדעי המחשב וכן קורסי בחירה ייחודים לתחומי סייבר. האוניברסיטה הקימה מעבדת מחקר בתחום והשיקה מרכז למחקר איכותי בתחום טכנולוגיית הסייבר.

מסלול מדעי הנתונים ובינה מלאכותית – לצד לימודי מדעי המחשב, מכשיר המסלול את הסטודנטים להיות בקיאים בכל האספקטים של ניהול נתונים.

מסלול מצטיינים למחקר ולמתקדמים – מסלול לעידוד מצוינות אקדמית ומחקרית, אשר פותח את האפשרות לביצוע תואר שני ישיר עם תזה באוניברסיטת אריאל במדעי המחשב, בתוך ארבע שנים במקום חמש שנים.

על תנאי הקבלה אומר פרופ' בן משה שהם גבוהים, אך מדגיש כי ניתן להתקבל על תנאי. עוד הוא מציין כי בבית הספר למדעי המחשב באריאל לומדים גם סטודנטים המצויים על הספקטרום האוטיסטי. "יש לנו סטודנטים שהתקבלו על תנאי והמשיכו לתואר שני, הלימודים אצלנו מיועדים למי שרוצה להיות ממש טוב ולהביא תועלת", הוא מסביר.

כמה מבין הסטודנטים ממשיכים לתואר שני ולדוקטורט?

"בממוצע 25 סטודנטים במחזור ממשיכים לתואר שני וכעשרה לדוקטורט".

סטודנטים למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

סטודנטים למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל, צילום דוברות האוניברסיטה

"מעבר ללימודים, מה שמייחד את אריאל זה הרצון לעזור ולקדם את הסטודנטים"

ואיך חווים את לימודי מדעי המחשב באוניברסיטת אריאל הסטודנטים עצמם? "לאחר החוויה החיובית שהייתה לי באריאל בתואר הראשון, החלטתי להמשיך ללימודי תואר שני ושלישי", מספרת לנו ד"ר רויטל מרבל, שסיימה באריאל לימודי תואר ראשון, תואר שני ולימודי דוקטורט. "הבנתי שמעבר ללימודים, מה שמייחד את אריאל זה הרצון לעזור ולקדם את הסטודנטים. הצוות במקום מאוד אכפתי ומנסה לסייע בכל מה שניתן. על מנת להצליח בתואר מתקדם חשוב שמצד אחד יהיה לך מחקר שמעניין אותך ומנגד מנחה שעוזר ומסייע לך בכל מה שצריך, וזה מה שיש באריאל. קיבלתי מעטפת טובה. מידי שבוע התקיים סמינר שבו הצגנו את המחקר שלנו ושמענו על מחקרים נוספים במחלקה. כל אנשי הסגל במחלקה מאוד מקצועיים ואנושיים וניתן להתייעץ איתם מאחר וכולם מאוד רוצים שתצליח".

אלון ברק הוא עתודאי, סטודנט לתואר ראשון בשנה השלישית של לימודיו, אשר עתיד להתגייס לצה"ל עם סיום הלימודים. "לפני שנרשמתי לאוניברסיטת אריאל, חקרתי המון", הוא מציין. "חיפשתי מקום שיכין אותי לעולם האמיתי. בצבא יש אתגרים וזה טיפה שונה ממה שנהוג באקדמיה ורציתי להשתתף וללמוד במקום שבו כבר בתואר הראשון ניתן לעשות פרויקטים, דבר שפחות נפוץ באוניברסיטאות אחרות. לאחר פידבקים חיובים שקיבלתי על האוניברסיטה ועל פרופסור בועז בן משה, הגעתי למסקנה שבאוניברסיטת אריאל אקבל את כל הכלים הנדרשים לי להמשך דרכי. במהלך הלימודים, פרופ' בן משה נותן לנו להתנסות בעולם האמיתי ולעבוד לצד רפרנטים, דוקטורנטים, דוקטורים ופרופסורים וכך אנחנו נחשפים לצוותים מנוסים ומקצועיים שמעשירים אותנו ומלמדים אותנו רבות. דוגמה טובה לכך, היא כתיבת המאמר עליה אני עובד בימים אלו. לאורך כל כתיבת המאמר, אני מלווה על ידי ד"ר אור חיים אנידג׳ר ומקבל תמיכה וכלים רבים שמסייעים לי בתהליך. היחס האישי והליווי הכל כך מסור זה דבר שאני סבור שלא הייתי מקבל בשום מקום אחר. זו בעצם הגדולה של בית הספר ושל הצוות כאן. ההבדל בין אריאל למקומות אחרים הוא שכל מה שאתה צריך זהו כוח רצון והתמדה ובאם עמדת במשימה, הצוות פה ידאג שתגיע הכי רחוק שאפשר. יתרון נוסף של בית הספר הוא שמלבד ידע תאורטי, אנו לוקחים חלק בפרויקטים גדולים מאוד וצוברים גם ניסיון מעשי משמעותי".

ספר על פרויקט משמעותי עבורך.

"פרויקט גדול ומורכב שלקחתי בו חלק, הוא פרויקט הרכב האוטונומי שפרופ' בן משה צירף אותי אליו כסטודנט בשנה השנייה ללימודים. במסגרתו עבדתי מול גורמים בכירים בתעשייה, פגשתי דמויות מפתח מהארץ ומחו"ל וזהו דבר שלא דמיינתי שאקח בו חלק במסגרת התואר הראשון. אנחנו מקבלים פה ערך מוסף שלא ניתן בשום מקום אחר, מדברים איתנו בגובה העיניים ועם הידע שאנחנו צוברים, אנחנו יכולים להשתלב בכל חברת פיתוח. אין ספק שלבוגר של אריאל, יהיה יתרון במציאת עבודה ובהשתלבות בתוך חברה או ארגון בזכות כל מה שציינתי".

לצחי בן שטרית, סטודנט לתואר ראשון, שנה שנייה, היו סיבות נוספות שבגללן בחר באוניברסיטת אריאל: "הבחירה באריאל הגיעה לאחר שחקרתי לעומק במספר מוסדות שונים. אין ספק שאוניברסיטת אריאל בלטה בזכות סיבות מובילות, בהן הערכים שהיא מייצגת – זו אוניברסיטה שהיא ציונית וערכית, קהילת סטודנטים מאוד מגובשת שמקנה מעטפת חברתית ולימודית משמעותית וחזקה וכמובן לימודים מקצועיים שמשלבים את כל הידע התאורטי הנדרש לנו, לצד ניסיון מעשי שאנחנו זוכים ליישם כבר במהלך התואר הראשון. הסטודנטים כאן מקבלים הזדמנות להשתתף במחקרים וצוברים ניסיון אמיתי".

בן שטרית מציין פרויקט ייחודי בו הוא זוכה לקחת חלק: "במקרה שלי, זכיתי לקחת חלק בפעילות בתוך מעבדת מחקר ואני משתתף בפרויקט שמפתח לווין זעיר". והוא לא רק משתתף בפרויקט, אלא גם זכה לקחת חלק בכנס מיוחד עליו הוא מספר: "לאחרונה חזרתי מכנס לוויינות זעירה בגלזגו (סקוטלנד) והייתי הסטודנט היחיד לתואר ראשון שם, כאשר היתר לקראת סיום התואר השני והשלישי. הגילוי הזה נתן לי פרספקטיבה ובעצם מדייק את המסר המנחה של בית הספר למדעי המחשב באוניברסיטת אריאל. נותנים כאן ההזדמנויות אמיתיות כבר מתחילת הדרך ומאמינים בך וזה דבר שלא נראה במקומות אחרים. באריאל מכינים אותנו ״all around״ ואנחנו מקבלים את כל הכלים שמסייעים לנו בהמשך הדרך".

הספריה באוניברסיטת אריאל

הספריה באוניברסיטת אריאל

מרכז ההשמה: סדנאות, סיורים בחברות האקתון ופעילויות נוספות

לצד הלימודים, באוניברסיטת אריאל שמים דגש גם על הטיפול הנלווה הניתן לסטודנטים על ידי חברי הסגל האקדמי ועל ידי הרכזות. באוניברסיטה קיים מרכז ההשמה לאחר הלימודים שמסייע לאחר התואר במציאת העבודה בתפקידי מפתח בחברות מובילות. במרכז לניהול קריירה פועל צוות מקצועי עם ניסיון של שנים רבות, שמסייע גם בכתיבת קורות חיים, הכנה לראיון אישי, קיום ימי זרקור וראיונות, סדנאות הכנה לשוק העבודה ועוד. המרכז מקיים גם יריד תעסוקה, סיורים בחברות וכן האקתון ופעילויות ייחודיות נוספות.

• לפרטים ומידע על הרשמה ללימודים באוניברסיטת אריאל חייגו: 1-800-660-660


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר