מימין לשמאל: שחקנית הסימולציה ענת קלקשטיין, אורלי פרומן ראש מרכז קשת, ד"ר אורית אלמוג ומשתתף אורח בסימולציה
מימין לשמאל: שחקנית הסימולציה ענת קלקשטיין, אורלי פרומן ראש מרכז קשת, ד"ר אורית אלמוג ומשתתף אורח בסימולציה

חושבים מחוץ לכיתה: במרכז קשת במכללה האקדמית בית ברל מכשירים את הדור החדש של אנשי החינוך

במרכז זיהו בזמן את הצורך ובחשיבה אחרת ומציעים שלל מסלולי העשרה ולימודי תעודה לאנשי ונשות חינוך, לבוגרות ובוגרי תואר בחינוך, למטפלות ומטפלים ועוד. "מרכז קשת במכללה האקדמית בית ברל קורא לאנשי החינוך, החברה, אנשי הטיפול, לרשויות המקומיות ולארגונים חברתיים להיות חלק מהתפתחות מקצועית מתאימה לעולם החדש", אומרת אורלי פרומן, העומדת בראש המרכז

פורסם בתאריך: 18.1.23 11:45

במרץ 2020, פרץ במדינת ישראל משבר הקורונה, אשר הציב בפני אנשי החינוך בארץ ובעולם אתגרים שלא היו מוכרים להם קודם. אך לצד זה, נוצרה במערכת החינוך, הזדמנות להובלת ולהנעת תהליכים חינוכיים חדשים. על הפרק עמדו כמה שאלות חשובות, כמו למשל האופן שבו הילדים ילמדו, הכישורים אשר נחוצים היום למורה ולתלמיד בעולם הדינמי והמשתנה, ומה ניתן לעשות על מנת להתאים את מערכת החינוך לאתגרי העתיד ולהפוך את מערכת החינוך לרלוונטית בקרב הדור החדש.

מי שלקח את הנושא החשוב הזה צעד אחד קדימה, הוא מרכז "קשת" במכללה האקדמית בית ברל. מדובר במרכז לפיתוח מקצועי ולימודי תעודה, אשר רואה באיש החינוך ובמוסדות החינוך לומדים מתמידים, זאת במטרה להעשיר את הידע המקצועי שלהם, להעניק להם זוויות ראיה נוספות, יכולות חדשנות ויזמות, מיומנויות ופרקטיקה בכל הערוצים הקיימים, תוך שמירה על רמה אקדמית גבוהה בעזרת הסגל האקדמי של המכללה. "אנו רוצים שכל אנשי החינוך ואלו העובדים במערכות חינוכיות, חברתיות וטיפוליות במובן הכי רחב של התחומים, יראו במרכז "קשת" בית מקצועי להתפתחות אישית ומקצועית לאורך כל החיים", מסבירה אורלי פרומן, ראש מרכז קשת במכללה האקדמית, שסיפרה לנו על המרכז והשירותים שהוא נותן לקשת רחבה של אנשי חינוך ואנשי טיפול.

לצד מסלולי ההעשרה ולימודי התעודה לנשות ואנשי חינוך, ולבוגרות ובוגרי תואר בחינוך, קיים במרכז קשת מגוון רחב של לימודי תעודה ומסלולי העשרה למטפלים באמנויות, ליועצים לגיל השלישי, לאנשי מקצוע בתחום הגיל הרך ועוד.

פעילות מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

פעילות מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

"אנשי החינוך הם עמוד התווך של מערכת החינוך והמנהלים במערכת הם אבני הראשה שלה", אומרת פרומן. "במערכת החינוך מצויים אנשי חינוך מצוינים, אבל לצערנו אין מספיק. מי שמגיע למערכת החינוך עושה זאת מתוך תשוקה ומודעות לשליחות החברתית שהוא נוטל על עצמו. אנשי החינוך הם אלו הבונים את החברה הישראלית", היא פוסקת.

אחת ממטרות מרכז קשת, היא להעניק לסטודנטים את הכלים, הידע והתובנה להיותם מומחים ומצטיינים כל אחד בדרכו והמרכז מציע קשת של תכניות העוטפות את הלומדים בעולם האקדמי. במרכז מגוון תכניות ייחודיות ללימודי תעודה, לפיתוח מקצועי, למנהיגות החינוכית ברשויות המקומיות, תהליכי למידה שפותחו לאנשי חינוך וחברה (גם בשנת שבתון),תכניות להעשרה אישית ולפיתוח ערוץ קריירה חדש.

בין התכניות הרבות שמציע המרכז ניתן למצוא לימודי תעודה לגיל הרך – לידה עד שלוש, פיתוח מנהיגות למנהלי בתי ספר ולסגני מנהלים, יזמות וחדשנות פדגוגית, הדרכה וטיפול, ייעוץ וניהול, הגיל השלישי ועוד. זאת בשיתוף פעולה עם משרד החינוך, הרשויות המקומיות וגופים וארגונים נוספים. התוכניות מובלות על ידי חברי סגל מומחים בתחומם. "התכניות מסייעות בפיתוח מיומנויות מקצועיות ואישיות כדי להיות רלוונטיים בעולם החדש והמתחדש, כמו גם תכניות לרכישת מקצוע חדש. מגוון התכניות המותאמות ללומדים מקדם מטרות אלו, מחזק ומעצים את השדרה הניהולית והמנהיגותית ומיטיב עם מערכת החינוך כולה", מסבירה פרומן.

מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

"שלוש השנים הראשונות בחייהם של ילדים הן קריטיות". הכירו את בית הספר למקצועות הגיל הרך

בינואר 2022, החליטה ממשלת ישראל להעביר את האחריות על גיל לידה עד שלוש ממשרד הכלכלה למשרד החינוך, והודיעה שכל מי שעוסק בחינוך ועובד עם ילדים, יעבור הכשרה מקצועית על מנת להיות חלק מהצוות החינוכי והמקצועי בגני הילדים והמעונות. במכללת בית ברל, בה כבר עסקו בתחום טרם החלטת הממשלה, פתחו במסגרת מרכז קשת בשיתוף משרד החינוך את בית הספר ללימודי תעודה לכל המקצועות לגיל הרך – לידה עד שלוש, בראשות ד״ר שולמית ביסמנובסקי ובשיתוף משרד החינוך והפקולטה לחינוך, המסלול לגיל הרך. בבית הספר יש כיום כ-500 סטודנטים וסטודנטיות.

"שלוש השנים הראשונות לחייהם של ילדות וילדים הן קריטיות להמשך התפתחותם ולהצלחתם בעתיד", מדגישה ד"ר ביסמנובסקי, ראש בית הספר ללימודי תעודה במקצועות החינוך לגיל הרך. "בנוסף, מחקרים מוכיחים, כי איכות המסגרת החינוכית – טיפולית בה מתחנכים הילדים והילדות ואיכות האינטראקציות עימם ישפיעו רבות על התפתחותם הרגשית – חברתית כמו גם על תהליכי הלמידה, המיומנויות והכלים שירכשו במסעם החינוכי".

ד"ר ביסמנובסקי מציינת שבית הספר ללימודי תעודה במקצועות החינוך לגיל הרך במרכז "קשת", שם לו למטרה לקדם את צוותי החינוך לגיל הרך באמצעות הכשרה ייעודית, העצמה והשבחת עבודתם של המחנכות – מטפלות, מובילות הכיתה, מנהלי המעונות וכן המדריכות החינוכיות. "הלמידה בבית הספר מחברת בין התיאוריות לבין הפרקטיקה באופן חווייתי ומעצים, כך שהסטודנטים והסטודנטיות מצפים ומתרגשים לקראת כל מפגש לימודים. מנהלות מעונות ומנהלות הגיל הרך ברשויות המקומיות מעידות על הצלחת התוכניות ותרומתן, לקידום העשייה החינוכית של המטפלות במעונות".

 

"גאים במסלול הייחודי". ידע וכלים חדשים למטפלים

בשנים האחרונות, עולה הביקוש לטיפול המקצועי ולאור כך עולה הצורך באנשי מקצוע. במכללה האקדמית בית ברל החליטו להרים את הכפפה ויצרו שיתוף פעולה ייחודי בין המחלקה לטיפול באמנות ומרכז קשת, מה שהוליד את בית הספר ללימודי המשך למטפלים – "רבדים". בית הספר הוקם על ידי ד"ר אופירה הוניג במטרה לאפשר לאנשי מקצוע מתחום הטיפול הנפשי להעמיק ולהרחיב את הידע והכלים שעומדים לרשותם. "בית הספר רבדים" אומר ד"ר גל אברמובסקי העומד השנה בראשו, "מציע לבעלי תואר שני בטיפול באמנויות ולמטפלים ממסלולים קליניים אחרים, לימודי הכשרה מתקדמים במגוון רחב של התמחויות. אנו גאים במסלול ההדרכה הייחודי שלנו, בו מדריכות מטפלות באמנות בכירות באמצעות חומרי אמנות בסטודיו לטיפול. בית הספר מציע למגוון אוכלוסיות המטפלים (עו"ס, פסיכולוגים וכדומה) קורסים והכשרות פסיכו דינאמיות מעמיקות, ועוד קורסים להתמחויות בתחום".
ד"ר אופירה הוניג, שבשיתוף עם בשמת מלכה וד"ר אריאלה בארי בן ישי ייסדה את התוכנית הייחודית בארץ לפסיכותרפיה קבוצתית אנאליטית והנחיית קבוצות החברה מרובת זהויות מוסיפה: "אנו מאמינים, כי בעולם המודרני, יותר מאי פעם, יותר ויותר ילדים ומבוגרים פונים לטיפול קבוצתי שבאמצעותו מתאפשר לאדם לבחון את עצמו גם באמצעות 'היכל המראות' הקבוצתי".
לתכנית שלושה מסלולים – השנה פועל המסלול לפסיכותרפיה קבוצתית אנאליטית באמצעות תאטרון פלייבק ובתשפ"ד ייפתחו שני מסלולים נוספים: המסלול לפסיכותרפיה קבוצתית אנאליטית והנחיית קבוצות באמצעות אמנויות- למטפלים מומחים באמצעות אמנות. "התכנית על שלושת מסלוליה מציעה מסגרת ייחודית ומקיפה ללימודי פסיכותרפיה קבוצתית בגישה פסיכואנליטית, תוך העמקה באינטגרציה בין תחומי האמנות, תאוריות פסיכואנליטיות וקוגניטיביות והעבודה הטיפולית עצמה".

פעילות מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

פעילות מרכז קשת בבית ברל, צילום דוברות המכללה

איך מתכננים בית ספר חדש? הכירו את ששת הצעדים

בנוסף, במסגרת מרכז קשת פועל "המרכז לתכנון סביבות חינוך" בראשותו של פרופ' יורם הרפז. המרכז מנחה אגפי חינוך עירוניים ומנהלי בתי ספר כיצד לתכנן בתי ספר חדשים ומתחדשים בהתאם למתודה שפיתח הרפז – "תכנון סביבה חינוכית בשישה צעדים", עיקרה הוא הגדרת מטרת החינוך, עיגונה בסיפור חינוך ויישום המטרה והסיפור באמצעי החינוך: תכנית הלימודים, דפוס ההוראה, שיטת ההערכה, המבנה הארגוני, האקלים החינוכי והתנאים הפיזיים. מנחי המרכז עובדים במספר רשויות מקומיות כמו: באר שבע, חולון, אריאל ועם עשרות בתי ספר. תהליך העבודה בבתי הספר נמשך שלוש שנים ויותר, במהלכו הצוות החינוכי יוצר לבה"ס סיפור חינוכי וממתג את עצמו כבית ספר בעל זהות חינוכית ייחודית.

לא מוותרים על אף גיל: תכנית חדשה ליועצים לגיל השלישי

במכללת בית ברל, לא מפספסים אף גיל וכמו שהם מפתחים ומשקיעים בילדים ובני הנוער, הם לא שוכחים גם את הגיל השלישי, שבנה, יצר והקים את מדינת ישראל. בשנים האחרונות תוחלת החיים בישראל עולה, דבר אשר מייצר צורך במתן שירותים מסוגים שונים על מנת לספק להם איכות חיים, מגורים ראויים, פעילות פנאי ועוד. לאור כך, פיתחו במכללה תוכנית חדשנית 'מנהלי מערכות שירותים לזקן ומשפחתו', בראשות ד"ר אבי ביצור מומחה לגיל השלישי שכיהן כמנכ"ל הראשון לענייני גמלאים בראשותו של השר רפי איתן ז"ל. "זו תוכנית ייחודית של עולם ומלואו", מסביר ד"ר ביצור שמציין שהתוכנית מתמקדת בחמישה תחומי שירותים: דיור מוגן, בתי אבות, מועדונים לגיל השלישי, מרכזי יום לקשיש וקהילה תומכת. "במהלך השנים הבנתי, שהאנשים שאני עומד מולם, שחלקם אנשים שרק ייצאו לפנסיה, מתפקדים ובעלי משפחות, לא ממש יודעים מה הזכויות שלהם ולמה הם זכאים ולכן החלטנו לפתוח את התוכנית שמטרתה לתת כלים, פרקטיקום והתמחות של הסטודנטים בדיור מוגן על מנת להכשיר אותם להיות יועצים קהילתיים שבסיום הלימודים ידעו לתווך בין העולמות השונים".

# # #

"הון אנושי איכותי הינו המפתח בכל ארגון וחברה", מסכמת פרומן. "מרכז "קשת" במכללה האקדמית בית ברל שם לו למטרה לפתח את התחומים ולקרוא לאנשי החינוך, החברה, אנשי הטיפול, לרשויות המקומיות ולארגונים חברתיים להיות חלק מהתפתחות מקצועית, מעניינת ומתאימה לעולם החדש".

אתם מוזמנים להצטרף לאחת מהתוכניות של מרכז קשת ולהשפיע היום על הלימודים של מחר. היכנסו כאן לקישור:

https://www.beitberl.ac.il/academic/tearim/teachers

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר