פרויקט 'כלבבי': שיפור מיומנויות הקריאה והביטחון העצמי של הילד. צילום: אילת ליטן
פרויקט 'כלבבי': שיפור מיומנויות הקריאה והביטחון העצמי של הילד. צילום: אילת ליטן

פרויקט 'כלבבי': שיפור מיומנויות הקריאה והביטחון העצמי של הילד

פרויקט 'כלבבי' ביוזמתה של דפנה גולן-שמש, פותח על פי עקרונות פרויקט R.E.A.D הבינלאומי לפיתוח מיומנויות הקריאה והעצמת הביטחון העצמי של ילדים בגילאי יסודי, זאת דרך הקראת סיפורים לכלבי תרפיה ושילובם של הילדים והכלבים בקריאה ובמשחק

פורסם בתאריך: 26.7.20 18:23

שלוש נשים חזקות, מוערכות ועוצמתיות, מובילות את הפרויקט המקיף 'כלבבי' המתקיים מזה כשנה במרכז בית השמש. דפנה גולן-שמש, עובדת סוציאלית ובעלת תואר שני בתרפיה בהבעה יצירתית ומטפלת בעזרת בעלי חיים, מנהלת מחלקות 'בית השמש' בעמל בשרון רעננה לחולי אלצהיימר ודמנציה, ד"ר ציפי לוטן, העוסקת בחקר ביצועים, ופרופ' אנה זמנסקי, ראש מעבדת Tech 4 Animals בחוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה.

את הפרויקט החשוב והמופלא, שמטרתו שיפור מיומנויות הקריאה והאוריינות והעצמת הערך והביטחון העצמי של ילדים בגילאי ביה"ס יסודי, פיתחה דפנה גולן-שמש, על בסיס עקרונות פרויקט R.E.A.D הבינלאומי (®Reading Education Assistance Dogs), הפעיל מזה מספר שנים ומוכיח את עצמו בהעצמתם של ילדים בכל רחבי העולם.

דפנה שמש. צילום: ציפי לוטן

דפנה שמש. צילום: ציפי לוטן

מהו פרויקט 'כלבבי'?

"פרויקט כלבבי, שייך לפרויקט הבינלאומי R.E.A.D ואנו, יחד עם גב' איילת ליטן השותפה גם היא לפרוייקט, למעשה היחידים בישראל המורשים ליישמו", אומרת דפנה גולן-שמש, "את הרעיון לפרויקט 'כלבבי' פיתחתי מתוך היותי מטפלת בעזרת בעלי חיים ובאומנויות ועל פי עקרונות פרויקט R.E.A.D העולמי, במהלכו ילדים מקריאים סיפורים לכלבים מאומנים ובכך מעצימים את יכולות הקריאה שלהם ואת הביטחון ותחושת הערך העצמי. אנו לקחנו את הפרויקט כמה צעדים קדימה כשד"ר ציפי לוטן ופרופ' אנה זמנסקי, הצטרפו אליי למיזם ושילבנו בו גם מחקר וגם טכנולוגיות דיגיטליות. הפרויקט מתבצע על ידי אנשי מקצוע, תוך שיתוף פעולה עם אנשי חינוך, בית ספר הדר ברעננה וההורים".

מהי מטרת הפרויקט?

"לפרויקט שלנו מספר מטרות, כשבראשן כמובן העצמת הילדים. מטרה נוספת היא חיבור הקהילה לבית השמש, כך שילדים והורים מגיעים למרכז ונפגשים עם דיירי המקום ומפתחים עמם יחסי קירבה ורעות. ד"ר ציפי לוטן, אחראית לחלק המחקרי של הפרויקט ומבצעת מעקב אחר שיפור הקריאה ואוריינות של הילדים במהלכו, ופרופ' זמנסקי אחראית לצד הטכנולוגי, ופיתחה יחד עמנו ספר דיגיטלי המסייע לילדים לערב את הכלבים בקריאה ובמשחק. היא גם אחראית על הפן של התרומה לבעלי החיים המשתתפים בפרויקט, תוך חקר היתרונות המתקבלים עבור הכלבים עצמם".

ד"ר ציפי לוטן, אחראית על החלק המחקרי שנועד לשפר מדדי קריאה לילדים: "הפרויקט משלב רכיבים רבים. מעבר למודל R.E.A.D הרחבנו את הפרויקט לכלול אינטראקציה עם הדיירים במרכז בית השמש, משחק וטיפול בכלבים, וריפוי בתנועה. אני מגיעה מהתחום המחקרי ומאוד חשוב לי לוודא שהמיזם לא רק 'נראה טוב', אלא ניתן למדידה במדדים מקובלים. אנו רואים, באמצעות כלי מדידה מחקריים, כי כל מדדי הקריאה של הילדים משתפרים כתוצאה מכך – מהירות הקריאה, השטף, ההבנה והפחתת הטעויות".

"היופי הוא שיש גם מדדים התנהגותיים מעבר לכישורי הקריאה. הקשר של הילדים עם הכלבים תורם המון למוטיבציה שלהם לקרוא ולאהבת הקריאה, וכן לביטחון ולערך העצמי שלהם, במיוחד אצל אלו שמתקשים בקריאה ונבוכים מכך.  כשהם מקריאים לכלב סיפור, הכלב מאפשר סביבת קריאה נוחה ומאפשרת, הוא לעולם לא שופט אותם או מבקר את צורת קריאתם וכך הם מרגישים נוח להתאמן ולשפר את מיומנויות הקריאה".

מהם היתרונות להם הכלבים זוכים בפרויקט?

"הכלבים זוכים לתשומת לב רבה מצד הילדים, לליטופים ותשומת לב, וכן למשחק. הילדים אף מאכילים את הכלבים, מטפחים אותם ולומדים לאלף אותם. הקשר החיובי החזק בין הילדים לכלבים הוא הדדי.

"גם הדיירים במרכז מרוויחים מהפרויקט המון. לאחר שהילדים מסיימים את הפעילות עם הכלבים, הם עולים לשמח את הדיירים, וכך אנו יוצרות בעצם פרויקט קהילתי נרחב שכולם מרוויחים ממנו".

הכלבים זוכים לתשומת לב רבה מצד הילדים, לליטופים ותשומת לב. צילום: אילת ליטן

הכלבים זוכים לתשומת לב רבה מצד הילדים, לליטופים ותשומת לב. צילום: אילת ליטן

מהי התוספת הטכנולוגית בפרויקט כלבבי?

פרופ' אנה זמנסקי, ראש מעבדת Tech 4 Animals בחוג למערכות מידע באוניברסיטת חיפה, אומרת: "אנו מוסיפים לפרויקט את הממד הדיגיטלי שנועד לעניין את הילדים ולמשוך אותם לקריאה, זאת על ידי החלפת הספרים באפליקציה ייעודית לטאבלט שפיתחנו שנועדה לחזק את האינטרקציה בין הילד לכלב במהלך הקריאה. באפליקציה יש כפתורים מיוחדים לכלבים שמאפשרים לכלב לבחור סיפור או לשאול שאלות את הילד. האפליקציה החכמה מאפשרת בנוסף התאמה של התכנים הדיגיטליים לכל ילד, ויצירת סיפור ייחודי שמערב את הילד והכלב. האפליקציה גם מלמדת את הילד לטפל בכלב ולאלף אותו בעזרת סרטוני הדגמה אינטרקטיביים.

המחקר שלנו במעבדה חוקר כיצד ניתן לחזק את הקשר בין אדם לחיה בעזרת טכנולוגיה, ולהבין טוב יותר את ההתנהגות של בעלי החיים. למשל, אנו מפתחים פלטפורמה אוטומטית לניתוח מדויק של התנהגות חיות על בסיס וידאו שמאפשר חיזוי התנהגויות עתידיות והבנת מצבו הנפשי של הכלב. בפלטפורמה שלנו משתמשות קבוצות מחקר בתחום מדעי ההתנהגות ווטרינריה, והן ארגונים שונים בתחום הכלבנות.

המעבדה שלנו גם שואפת לקדם את חינוך דור העתיד של מומחים המשלבים ידע בטכנולוגיה ובעלי חיים. ממש בימים אלה מתקיים בית ספר בינלאומי הראשון מסוגו בו לומדים סטודנטים מתחומים שונים קורסים בהתנהגות ורווחת בעלי חיים, בינה מלאכותית ופיתוח ממשקי בעלי חיים-מחשב".

מהו עתיד הפרויקט? אילו אלמנטים נוספים ישולבו בו?

דפנה גולן-שמש אומרת: "הפרויקט התקיים עד כה בשעות בית הספר, ואנחנו רוצים להמשיך בו בשעות אחר הצהריים ולשלב בו גם נכדים ונינים של הדיירים שלנו. ביום ראשון הקרוב נציג את המיזם שלנו במסגרת בית הספר הבינלאומי בנושא טכנולוגיה לעזרת בעלי חיים (בזום). אנחנו פועלים כל הזמן על הציר של חיזוק הביטחון העצמי של הילדים ולכן אנו גם מספקים להם שיעורי אילוף בכלבנות.

"החלום שלי הוא להתפתח ולגדול, להביא מתנדבים מקהילת רעננה שיגיעו לבצע את הפרויקט גם בשפה האנגלית מאחר ויש לנו הרבה דוברי אנגלית במרכז ולהעביר את שיעורי הקריאה ואילוף הכלבים של הילדים, גם באנגלית, בכדי לשפר את המיומנויות שלהם גם בשפה זו. בסופו של דבר, נרצה שהילדים יקריאו סיפורים גם לדיירים במרכז וכך נוכל לשלב את הקהילה בתרומה מקיפה והדדית".

 

בית השמש

כתובת: אחוזה 301, רעננה

מעבר לאתר

טלפון דפנה: 052-2423405

טלפון ציפי: 054-2300622

לינק לבית הספר

לינק למעבדה

דפנה וגוזי. צילום: ציפי לוטן

דפנה וגוזי. צילום: ציפי לוטן

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר