משה גיא צילום פרטי
משה גיא צילום פרטי

"אנחנו החלטנו לצאת לקרב האחרון, כי אחריו לא יישאר מי שילחם"

לפני כחודשיים פרסמנו את סיפורו של משה גיא, חולה סרטן סופני שצלל בקישון ולא קיבל הכרה כנכה צה"ל. כעת גיא יוצא למאבק יחד עם חיילים נוספים ששחו בקישון וביחד הם פתחו בקמפיין גיוס המונים שיממן את מאבקם המשפטי

פורסם בתאריך: 8.8.18 07:56

לפני כחודש פרסמנו כאן את סיפורו של תושב העיר, משה גיא בן ה-70 שנאבק על קבלת הכרה כנכה צה"ל ממשרד הביטחון. גיא  הוא אחד מלוחמי חיל הים אשר צללו במי הקישון במסגרת צבאית לפני שנת 1975. כעת הוא משתף פעולה עם חיילים לשעבר שגם צללו בקישון זאת במטרה לבטל את מסקנות ועדת שני ולהכיר בהם כנכי צה"ל. לשם כך פתחו גיא ושותפיו קמפיין למימון המונים שיממן את המאבק המשפטי בבג"צ.

"אני נוסע לשוויץ וחוזר בארון"

בסוף שנת 2002, לוחמי חיל הים אשר שחו וצללו בקישון יכלו לנשום מעט לרוווחה כאשר שר הביטחון דאז, שאול מופז, הודיע כי עקב מסקנות ועדת שמגר, המדינה תכיר בהם כנכי צה"ל. אולם לאורך השנים משרד הביטחון הוציא החרגות. ב-2010 לדוגמה, ועדת שני המליצה כי משרד הביטחון יכיר רק בנפגעי הקישון שצללו לאחר שנת 1975 כנכי צה"ל.

משה, קודם כל איך אתה מרגיש?

"אני מרגיש מצוין. הרופא הגדיר את זה ככה: אני חולה סופני, אבל לא חולה במחלה סופנית. המדדים שלי מצוינים, הגידולים קטנו משמעותית, ואני מתפקד מצוין, לפחות ב-90% מהיכולת שלי".

ספר על המאבק שלכם.

"אנחנו החלטנו לצאת לקרב האחרון, כי אחריו לא יישאר מי שילחם. משני טעמים. אנחנו קודם כל חושבים שוועדת שני, שנוהלה ע"י משרד ביטחון, נעשתה במחשכים, בניגוד לועדת שמגר שנעשתה בגלוי. הם לא הודיעו לנו מדוע הם החריגו חולים ששחו בקישון לפני שנה מסוימת או אחריה, וכל אחד שהגיש בקשה לגילוי סירבו לו. אז התארגנה קבוצה שאני נחשפתי אליה רק אחרי שחליתי, שהגישה בג"צ לבטל את ועדת שני ולחזור לוועדת שמגר המקורית ומסקנותיה. ההחלטה עדיין בדיון בג"צ ובמאבק משפטי מצידנו. מהרגע שנחשפתי ופורסמו כל הכתבות על הסיפור שלי התחלתי להפעיל את הקשרים שלי. אני בקשר עם שלושה חברי כנסת שהבטיחו לעזור. עודד פורר מישראל ביתנו, דוד ביטן מהליכוד ותמר זנדברג יו"ר מר"צ. דוד ביטן צריך לגשת לנתניהו, וחבר הכנסת פורר צריך לגשת לליברמן ולהגיד להם לבטל את ועדת שני, שזו ועדה פנימית של משרד הביטחון כך שאין בעיה לבטלה,ולחזור למה שכתב שמגר".

ולמה תחתם קמפיין גיוס המונים?

"קודם כל שאנשים ירשמו למאבק כדי שיהיו כמה שיותר פעילים. מי שיכול לתרום שיתרום, הכסף הזה הולך למימון הפעילות השוטפת והבג"צ וכל העלויות שסביבו, במאבק המשפטי".

ממשרד הביטחון נמסר: "לפני מס' חודשים הוגשה לבג"צ עתירה בנושא הקישון שעניינה דרישה לעריכת בדיקה אפידימיולוגית חדשה. עמדת המדינה תוגש לביהמ"ש כמקובל. יחד עם זאת, יובהר כי מדיניות המשרד שלפיה הבקשות להכרה נבדקות בהתאם למסקנות ועדת שני מ-2010, אושרה במספר פסקי דין שניתנו על ידי ביהמ"ש".

 

ניתן לתרום למאבקו של משה גיא כאן 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר