אריה פרידמן צילום פרטי, ניר קריסטל צילום: רפאל בן משה, חיים ברוידא, רונית וינטראוב
אריה פרידמן צילום פרטי, ניר קריסטל צילום רפאל בן משה, חיים ברוידא, רונית וינטראוב

אחרי מסיבת הניצחון של חיים ברוידא, מגיע האתגר הגדול של הרכבת קואליציה

חיים ברוידא חגג השבוע את ניצחונו המרשים בבחירות לראשות העיר, אך האתגר הקשה עוד לפניו: מלאכת הרכבת הקואליציה לא תהיה פשוטה בשל הסכמי טרום בחירות וריבוי סיעות. כל האפשרויות בדרך לישיבת המועצה הראשונה

פורסם בתאריך: 21.11.18 14:32

ראש העירייה הנבחר של רעננה, חיים ברוידא, קיים ביום ראשון השבוע את מסיבת הניצחון שלו בנוכחות משפחתו ומאות מתומכיו, ברחבת הקאנטרי ברעננה. ברוידא, שזכה בכמעט 59% מהקולות בסיבוב השני בבחירות לראשות העיר מול המועמד איתן גינזבורג, הודה לתומכיו ולבני משפחתו, וקרא לכל הסיעות להצטרף אליו. "אני מאוד מקווה לראות סביב שולחן המועצה מקסימום חברי מועצה שפועלים לטובת תושבי רעננה", אמר ברוידא, "אני מושיט יד של שלום לכל הסיעות השונות. אני קורא לכך גם הערב, רעננה זקוקה לאחדות לטובת הכלל, והציבור ברעננה רוצה אחדות חד משמעית. עברנו מערכת בחירות לא פשוטה, היו בה דברים לא טובים. אני מבקש להשאיר מאחור את כל מה שהיה, ואני מבקש לזכור שרעננה היא אחת ושל כולנו".
"שמחתי לגלות שהבחירה בי היא לא גילאית", המשיך ברוידא בנאומו, "לא מגזרית ולא מגדרית. נבחרתי על ידי פלחי אוכלוסיה מכל רעננה, בהישג מדהים של למעלה מ-18 אלף מצביעים. רעננה היא גברים, נשים וילדים. רעננה היא ותיקים ועולים חדשים. אשכנזים ומזרחים. רעננה היא שכונת לב הפארק ושכונת רסקו. רעננה בראשותי תהיה אחת ומאוחדת, אלחם על כך בשבילי ובשבילנו".
בהמשך פנה ברוידא גם לעובדי העירייה: "אני רוצה להעביר מסר לעובדי העירייה, חלק גדול מכם שמר איתי על קשר בתקופה האחרונה, ועדכן אותי שהוא רוצה שינוי. אני מבטיח לעשות כל שביכולתי כדי שתהיו מרוצים במקום העבודה שלכם. משאב של עובד, זה הדבר הכי חזק של ארגון, ועובד מרוצה נותן את כל נשמתו. עובדי עיריית רעננה ירגישו בקרוב את השינוי והאהבה של מה שהם עושים".
לאחר נאומו של ברוידא שרה לצדו הזמרת הרעננית רוני שקלים את "My Way" של פרנק סינטרה, ובנו ליעד בירך אותו על ההישג וסיפר על חיי המשפחה בצל הקמפיין.
ברוידא סיפר לקהל במקום כי ביום רביעי (שלשום) הוא מתכוון סוף סוף לקחת מעט חופש ולחזור ממנו עם כוחות מחודשים. אם לשפוט על פי המפה הפוליטית הנוכחית ברעננה, הוא אכן יזדקק להם. קמפיין בחירות וניצחון בבחירות לראשות העיר זו אמנם מטלה לא פשוטה, אך הרכבת קואליציה חזקה במצב הנוכחי תהיה מורכבת לא פחות.

מועצת העיר ברעננה מורכבת מ-19 מושבים, ולמועצה שתכהן בקדנציה הקרובה נבחרו שמונה סיעות: 'מרצ רעננה חופשית' (4 מנדטים), 'הליכוד' (1), 'חיים ברעננה' בראשות חיים ברוידא (3), 'לב' בראשות איתן גינזבורג (3) 'רעננים' בראשות ניר קריסטל (2), 'רעננה מכל הלב' בראשות יקי ודמני (2), 'הרשימה הדתית המאוחדת' (3) ו'באמונה' (1).
בניגוד למועצה היוצאת שהייתה מורכבת ברובה משתי סיעות מרכזיות שעמדו יחד על אחד עשר מושבים במועצה – סיעת 'מרצ רעננה חופשית' וסיעתו של זאב בילסקי 'רעננה שאנחנו אוהבים', ריבוי הסיעות הקטנות במועצה הנכנסת עלול ליצור קושי של ממש בבניית קואליציה חזקה, בשל המספר המוגבל של תפקידים אטרקטיביים אותם יכול ברוידא להציע לסיעות בתמורה להצטרפותן לקואליציה.
שני התפקידים הנכספים שראש עיר יכול להעניק בתמורה לתמיכה הם שתי משרות של סגן ראש עיר בשכר. נכון לכתיבת שורות אלו, ניר קריסטל הוא היחידי שקיבל הבטחה לתפקיד סגן ראש עיר בשכר. הרשימות של חיים ברוידא וניר קריסטל יחדיו עומדות על חמישה מנדטים במועצה, עדיין לא מספיק לרוב קואליציוני.
"הכל עוד כרגע בדיונים", אמר קריסטל השבוע לצומת השרון, "אנחנו כרגע יושבים על הכל עם הסיעות האחרות. נפגשנו כבר עם הרשימה הדתית המאוחדת, ואנחנו עוד ניפגש עם כולם. אנחנו מושיטים יד לכל הסיעות ורואים בכולם שותפים פוטנציאליים".

כזכור, לאחר הסיבוב השני גילו בשתי הסיעות הדתיות כי תמכו בחיים ברוידא ופעלו לבחירתו לראשות העיר מאחורי הקלעים. הם הסבירו כי עשו זאת כדי שלא ייעשה שימוש בתמיכתן בו נגד ברוידא עצמו. למרות שאף אחד מהצדדים לא הצהיר באופן מובהק כי התפקיד השני של סגן ראש עיר בשכר יוענק ל'רשימה הדתית המאוחדת' בשל תמיכתה, נרמז מגורם בכיר בסיעה הדתית כי התפקיד יהיה חלק אינטגרלי במשא ומתן ביניהם ובין ברוידא.
התרחיש הסביר ביותר הוא אכן הענקת התפקיד ל'רשימה הדתית המאוחדת' ותפקיד נוסף בעל ערך, לדוגמא תפקיד סגן ראש עיר ללא שכר, לסיעת 'באמונה'. זה יעמיד את ברוידא עם קואליציה של תשעה מנדטים אך עדיין ללא רוב במועצה.
רונית וינטראוב ממרצ, שהחזיקה בתפקיד סגן ראש העיר בשכר ב-12 השנים האחרונות, תדרוש ככל הנראה מחיר גבוה בתמורה להצטרפות לקואליציה, ולכן כנראה תשב באופוזיציה, לצד סיעתו של גינזבורג, שידרוש מחיר דומה או שמלכתחילה מכוון לאופוזיציה.
כך, שתי הסיעות שנשארו לברוידא כשותפות אפשריות לקואליציה הן 'הליכוד' עם מנדט אחד, ורשימתו של ודמני, המונה שני מנדטים. אילן כהן מ'הליכוד' סיפר השבוע לצומת השרון כי טרם החלו מגעים בין סיעתו לבין ברוידא. ודמני טרם מסר תגובה בנושא.
מבין השניים, האופציה לקואליציה יציבה יותר היא ודמני, אך טרם הסיבוב השני בבחירות, ודמני הביע תמיכתו בגינזבורג בתמורה לתפקיד סגן ראש עיר בשכר, ממונה על מינהל הנדסה, יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה ואחריות על שירותי הדת. כמו כן ודמני דרש לקבל על עצמו אחריות על הפיתוח העסקי של העיר בכלל ושל רחוב האחוזה בפרט. אם דרישותיו של ודמני יישארו כפי שהן, הן יהיו גבוהות מדי. בנוסף, גורם מקורב לודמני, טען כי "אין סיכוי שוודמני יישב באותה הקואליציה עם ברוידא וקריסטל. זה עניין של עיקרון אצלו".

תרחיש אפשרי נוסף הוא שברוידא יעניק סגנית בשכר לרונית וינטראוב מ'מרצ' במקום ל'רשימה הדתית המאוחדת', ובכך ירוויח סיעה עם ארבעה מנדטים. אך המהלך יהיה סטירת לחי פוליטית ל'רשימה הדתית המאוחדת' ולמצביעיה שיש להם ככל הנראה חלק לא מבוטל בניצחונו של ברוידא. לכן מהלך כזה הוא בעל סבירות מאוד נמוכה להתרחש.
בתחום המשרות הבכירות בעירייה, המנכ"לית הנוכחית, מיכל הירש-נגרי, החליטה לעזוב את העירייה. ניר קריסטל מסר, כי טרם הוחלט מי יחליפה. "בהסכם ביני לבין חיים הסכמנו שתפקיד מנכ"ל העירייה ילך למכרז" אמר קריסטל, "כמובן שאם יהיה מישהו שנראה אותו שנינו כעין בעין אז בוודאי, למה לא. הרעיון ללכת למכרז היה להבטיח שאנחנו מביאים אנשי מקצוע טובים. להימנע מעניין הקומבינות ולוודא שאנחנו מביאים מישהו או מישהי שמתאימים לתפקיד לחלוטין".

תפקידי האמון היחידים בעירייה הם עוזרים אישיים לסגני ראש העיר וראש העיר עצמו, ומנהלת לשכתו של ראש העיר. בעת סיום כהונתו של גינזבורג וכניסתו לתפקיד של ברוידא, רשאי ראש העיר החדש למנות לתפקידים אלה עובדים חדשים. כל שאר התפקידים הבכירים ברשות, לדוגמא דוברת העירייה, דורשים מכרז.
ראש העיר הנבחר חיים ברוידא צפוי להתחיל את תפקידו בישיבת המועצה הראשונה החגיגית ב־6.12, שתתקיים בגלריית בית יד לבנים. הישיבה תשודר בשידור חי, כמו כל ישיבות המועצה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר