מטרו בלונדון צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE
צילום אילוסטרציה א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE

תוכנית המטרו: איפה ברעננה ייהרסו מבנים בעקבות העבודות?

תוכנית המקטע הצפוני של קו המטרו M1 חושפת את המבנים שצפויים להיהרס, אך לא את כולם. המומחה לנדל"ן עו"ד צבי שוב טוען: "יש חוסר ודאות. לחברת נת"ע יש את הזכות להחליט על הריסתו של כל בניין שנמצא בגבולות התוכנית"

פורסם בתאריך: 22.11.20 08:52

בעקבות הפקדת תוכנית המקטע הצפוני של קו M1 של המטרו בשבוע שעבר, התגלו ההריסות הצפויות של מאות נכסים בגוש דן, בהם נכסים בערים הרצליה, רעננה וכפר סבא, נכסים הנמצאים בסמוך לתחנות שלאורך התוואי. לפי התוכניות, בהרצליה ייהרסו המבנה המסחרי שברחוב בן גוריון 9 והמבנה בבן גוריון 7, סמוך להיכל העיר, במקום שבו פועל כיום "בר בעיר". הבניינים ברחוב בן גוריון 15-13 ובניינים נוספים ברחוב בן גוריון מצויים, לפי התוכנית, בפוטנציאל הריסה. בנוסף ייהרס מבנה קופת החולים שברחוב חברון 2. בכפר סבא לא מסומנות כעת הריסות ודאיות אך קיים פוטנציאל הריסה עבור כמה בניינים לאורכו של רחוב ויצמן. ברעננה ייהרסו לפי התוכנית מבנים שנמצאים מזרחית למתחם תחנת רכבת רעננה מערב, ליד כביש 531, אך גם שם לא צויינו מבנים ספציפיים להריסה.

קיראו על על התנגדות התושבים בשכונת 2005 שמסלול המטרו יעבור מתחת לבתיהם

עו"ד צבי שוב, מומחה לתכנון ובנייה ונדל"ן, מדגיש כי גם מבנה שכעת לא מסומן להריסה בתוכנית, קיימת סכנה שייהרס בהמשך. הוא מעריך שהתביעות לפיצויים של בעלי הנכסים יעמדו על מיליארדי שקלים. "תוכניות המטרו הנוכחיות מצויות בשלב מתקדם, כשבמקביל החלו לקדם, צעד אחד מאחור, את תמ"א 70, שמטרתה העצמת זכויות סביב מתחמי התחנות ומעל מתחמי הדיפו (איזורי התפעול)", אומר עו"ד שוב לצומת השרון, "כבר היום, מדובר בעשרות בניינים שמיועדים להריסה לשם הקמת המטרו. חשוב להדגיש, כי גם בניינים שכעת אינם מסומנים להריסה בתוכנית, אך מצויים בתחום הקו הכחול של התוכנית, ובעיקר בשטח התחנות, עלולים בהמשך הדרך, בשלב הרישוי וההקמה של המטרו, להיות מיועדים להריסה, כך שתוכניות אלו מביאות עימן חוסר וודאות גדול המלווה בפגיעה משמעותית בבעלי הזכויות. בין היתר, בעלים שהנכס שלו בתחום התוכנית לא יודע אם יוכל למכור את הזכויות שלו וסביר להניח ששוק הנדל"ן יפגע, כמו גם תוכניות התחדשות עירונית/היתרים לתמ"א שחלקן הוקפאו מיידית לאור תוכניות המטרו ובשל הגבלות שנקבעו כחלק מתמ"א 70. כל בלבול וכותרות יומיות בעיתון יוצרים אי ודאות גמורה בשוק שגם כך אין בו יותר מדי וודאות – תהיה תמ"א 38 או לא, מה יקרה בעקבות הקורונה, איך ישפיעו הרכבות הקלות, וכעת – מחיר המטרו לשנים הבאות".

עו"ד צבי שוב. צילום: ליאת מנדל

עו"ד שוב אומר גם כי "לפי התוכניות שהופקדו יש ודאות רק לגבי חלק מהמבנים שייהרסו לטובת תוואי הרכבת. למעשה, כל בניין שנמצא בגבולות התוכנית, בין אם בשטח התחנות או בשטח המנהרה, יש לחברת נת"ע את הזכות להחליט על הריסתו בכל שלב. עם זאת, אפשר לצפות שבמקומות שבהם רצועת המטרו עוברת 30-20 מטר מתחת לפני הקרקע הסיכוי להריסות יהיה נמוך יותר, ואילו בצמוד ובסביבת תחנות המטרו החשיפה להריסה גבוהה בהרבה. חלק ניכר מהגמישות שנת"ע השאירה לעצמה קשור למיקומן הסופי של נקודות היציאה והכניסה לתחנות, שיכריעו היכן יידרשו הריסות בסביבת התחנה. סביר להניח שרק בסמוך לביצוע העבודות נוכל לדעת בוודאות אילו בניינים יופקעו וייהרסו.

"חשוב לשים לב כי ייתכן וקרקע בתוכנית מסומנת להפקעה, מלאה או חלקית, אך בעלי הקרקע לא יידעו זאת. זאת בין היתר מכיוון שלא קיימת בחוק חובת מתן הודעה אישית על תכניות פוגעות, ולכן יכול לקרות מצב בו בעל קרקע יקדם תכנית לבנייה או יגיש בקשה להיתר במקרקעיו ויגלה תוך כדי שתוכנית המטרו מייעדת את הקרקע או את תת הקרקע ואין לו יכולת לקדם את תכנון הקרקע. יש לציין כי לאחר אישור התוכניות על ידי הממשלה, ומתן תוקף, בעלי הקרקעות הנפגעים, שבתחום התוכנית או גובלים בה, יוכלו להגיש תביעת פיצויי ירידת ערך הנכסים, בגין אישור תכניות המטרו הפוגעות, זאת בתוך שלוש שנים ממועד אישור התוכנית. לאחר מכן, תתבצע ההפקעה בפועל כאשר הרשות לוקחת פיזית את הקרקע או את תת הקרקע לפי העניין.

מפת התחנות בהרצליה, רעננה וכפר סבא. מתוך האתר של נת"ע

"ככלל, המועד להגשת תביעת פיצויי הפקעה הוא שבע שנים ממועד תפיסת החזקה. ואולם, במקרים רבים, הידיעה על דבר ההפקעה תגיע רק בשלב של ביצוע ההפקעה, לאחר אישור התוכניות, כאשר שלב זה יהיה מאוחר מדי, מאחר שהשווי שיחושב לבעל הקרקע הוא השווי לאחר שינוי הייעוד, שווי של ייעוד ציבורי (מטרו), כאשר שווי זה הינו נמוך משמעותית מהשווי לפני אישורה של התוכנית הפוגעת (למשל מגורים). בשלב זה, ואם כבר חלפו שלוש שנים מעת אישור תוכנית המטרו, כשמעוניינים להגיש תביעת ירידת ערך, לרוב נתקלים בטענת התיישנות, וזאת למרות שבעל הקרקע לא היה מודע בזמן אמת לתוכנית ששינתה את ייעוד הקרקע".

נזכיר כי קו M1, שאורכו 85 ק"מ ועליו ממקומות כ-62 תחנות הצפויות להסיע כמיליון נוסעים מדי יום, מהווה את העורק הראשי של המטרו. הוא מתחיל באיזור לוד ורחובות, עובר דרך באר יעקב, ראשון לציון, נס ציונה, חולון, גבעתיים, תל אביב, רמת השרון והרצליה ומסתיים באיזור כפר סבא והמועצה האזורית דרום השרון. בהרצליה יעבור הקו ברחוב בן גוריון ומשם ימשיך לאיזור המרכז הבינתחומי כאשר מתוכננות לקו שלוש תחנות בהרצליה: התחנה הראשונה תמוקם ברחוב בן גוריון צמוד למתחם משהב; בהרצליה מרכז בצומת הרחובות בן גוריון וסוקולוב; במרכז הבינתחומי בצומת הרחובות כנפי נשרים והאילנות.

בכפר סבא יהיו שש תחנות: התחנה הראשונה תמוקם 500 מטר דרומית לבית החולים מאיר; התחנה השנייה בפינת הרחובות ויצמן וסוקולוב; התחנה השלישית בפינת הרחובות ויצמן ותל חי; התחנה השנייה ליד קניון G והתחנה החמישית תמוקם במזרח העיר ליד מושב נווה ימין. תחנה נוספת בכפר סבא היא מתחם הדיפו שמתוכנן לקום על השטח החקלאי שבין השכונה הירוקה של כפר סבא לבין מושב גן חיים שמצפון לו, והיא למעשה התחנה הצפונית ביותר בחלק הקו שעובר ברעננה.

ברעננה יהיו ארבע תחנות: התחנה הראשונה ליד תחנת הרכבת החדשה בדרום העיר בגבול עם הרצליה; התחנה השנייה בפינת הרחובות אחוזה וגורדון; התחנה השלישית ליד קניון רננים ברחוב התדהר פינת ויצמן והתחנה הרביעית באיזור התעשייה הצפוני, ברחוב התדהר פינת רחוב דפנה.


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר