אריה פרידמן. צילום עזרא לוי
אריה פרידמן. צילום עזרא לוי

אריה פרידמן: "אני חושב שראש העיר טעה, הוא לא הבין את העוצמה של הפגיעה בציבור הדתי”

אחרי סערת מצעד הגאווה וחודש הענווה, יו"ר המועצה הדתית וסניף הבית היהודי ברעננה, אריה פרידמן, מדבר על הסטטוס קוו ברעננה ואומר: "אי הרצון להגיע להבנה מראש שבר את הכלים של רעננה שאני מכיר"

פורסם בתאריך: 19.7.19 12:23

ה-18 ביוני 2019 ייזכר לעד ברעננה כיום בו התקיים מצעד הגאווה הראשון בעיר. אירוע היסטורי לכל הדעות. עבור תושבים רבים, בין אם הם חלק מקהילת הלהט"ב ובין אם לאו, האירוע היה אבן דרך משמעותית מאוד. אך עבור הציבור השמרני והדתי ברעננה, ובמיוחד עבור מנהיגיו, היווה האירוע משבר ביחסיהם עם עיריית רעננה, לאור התמיכה וההשתתפות של ראש העירייה, חיים ברוידא, במצעד.

"קודם כל, אני רוצה למקד את הנושא מבחינתי", אומר יו"ר המועצה הדתית וסניף הבית היהודי בעיר, אריה פרידמן. "אני לא נכנס לעניינים הפרטיים של אף אחד. השאלה כאן היא המרחב הציבורי, וזוהי השאלה היחידה שנמצאת על השולחן. זכותו של כל אדם לחיות את חייו כפי שהוא רואה אותם, כאשר השאלה היחידה מבחינתי, היא איך אנחנו מסתדרים במרחב הזה שמשותף לכולנו. לאורך כל השנים, היו נושאים עם מאפיינים של עימות בין הקבוצות השונות שמאכלסות את העיר, אבל תמיד על ידי הידברות הגענו לאיזושהי הבנה, וכל אחד היה יכול לחיות עם הסטטוס קוו שיצרנו ביחד. זו פעם ראשונה, שבאה קבוצה ולא מוכנה אפילו להזיז את תחילת הצעדה שלה ב-250 מטר הרחק ממרכז העיר, ועל זה יצא הכעס שלי, על המרחב הציבורי שנפגע. אי הרצון להגיע להבנה מראש, שבר את הכלים של רעננה שאני מכיר. הבעיה היא שבעצם כאן, הכדור יצא מהידיים של נציגי הציבור, ואפילו של משטרת ישראל. בגלל פסיקת בג"ץ בעניין מצעד הגאווה בירושלים לפני כמה שנים, לא יכלו להתערב היכן יקיימו ברעננה את המצעד. ראש העיר לא היה מעורב בהחלטה לקיים את הצעדה באחוזה, ובטח שלא חברי מועצת העיר".

קיומו של מצעד הגאווה במרכז העיר, לאורך רחוב אחוזה, עורר סערה גדולה בקרב הציבור הדתי ומנהיגיו. חלקם יזמו תפילת מחאה בה השתתפו מאות אנשים בבית הכנסת הגדול, בהם גם פרידמן עצמו, סגן ראש עיריית רעננה חיים גולדמן, ורב העיר הרב יצחק פרץ. המחאה מצד מנהיגי הציבור הדתי הגיעה לשיאה כאשר עו"ד אלי אלוש, ראש הסיעה הדתית הגדולה במועצה, 'הרשימה הדתית המאוחדת', הכריז על התפטרותו מהקואליציה ועל פרישה אל ספסלי האופוזיציה. זאת בעקבות תמיכתו והשתתפותו של ברוידא במצעד.
"אני מצר מאוד על עמדתו של ראש העיר, גם אם אני מבין את המצב והמעמד האישי ומכבד מאוד את העמדה האישית שלו, לגבי עובדת היותו אבא ל-", אומר פרידמן. "אני חושב שראש העיר טעה, הוא שגה, הוא לא הבין את העוצמה של הפגיעה בציבור הדתי. הציבור השמרני מאוד פגוע בעקבותיו. והתפקיד שלנו הוא לאחות את הקרע, גם מול ראש העיר וגם מול הציבור".

אתה חושב שדרורה כהן, נציגת הבית היהודי, הייתה צריכה גם היא לפרוש מהקואליציה?
"התפקיד של נציגי ציבור, זה לשרת את הציבור ששלח אותם. מתוך האופוזיציה לא ניתן לבצע שום פעולה לקידום האינטרסים של הציבור ששלח אותך, לטובת כלל תושבי רעננה. מצעד הגאווה מתקיים בערים רבות בארץ. בשום מקום, כולל ירושלים, ששם יושבים כמות מאוד גדולה של נציגים דתיים וחרדיים, אף אחד מהם לא חשב שהדרך לשרת את הציבור זה על ידי פרישה מהקואליציה. אני קראתי לחברי הסיעות הדתיות, כולל אלוש, שלא לפרוש. פרישה כוללת הייתה מובילה בהכרח להרכב אחר של הקואליציה, שהיה הופך את המציאות לעגומה עוד יותר, ואני מדבר כמובן על ההצטרפות של מרצ לקואליציה במקום נציגי הציבור הדתי. ולכן אני לא מבין את ההיגיון הפוליטי במעשה הזה ולא את ההיגיון הפרקטי".

נושא הסטטוס קוו המשיך לתפוס כותרות גם שבועות אחר המצעד, זאת בעקבות הכרזתם של המועצה הדתית ומינהל קהילה בעיריית רעננה, על קיום אירועי 'חודש הענווה', חודש המיועד לקידוש ערכי המשפחה המסורתית היהודית, שרבים ראו כתגובת נגד למצעד הגאווה עצמו. אירוע הפתיחה של חודש הענווה, תוכנן להתקיים ברחבת יד לבנים ולכלול הופעה של הזמר יהורם גאון, אך לבסוף התקיים השבוע במתכונת מצומצמת יותר במלון 'פרימה מילניום', עקב בעיות רישוי.

"לפני שש שנים, עיריית רעננה התחילה עם אירועי חודש הגאווה", אומר פרידמן, "במשך כל התקופה הזו, לא הבנתי למה העירייה צריכה לארגן את האירועים האלה. אם קהילה מסוימת רוצה לארגן אירועים, שיקיימו את האירועים, אבל החסות העירונית לא ברורה לי עד היום. אז אם עירייה חושבת שתפקידה לקיים ולהשמיע קול של צד אחד, חשבנו שלעירייה יש תפקיד ומקום להשמיע את הקול של הצד השני. זה הרקע לאירועי חודש הענווה. מהשנה שעברה התחלנו לגבש את הרעיון, ובחודשים האחרונים פעלנו לממש זאת ביתר שאת. אני חוזר ואומר, זאת לא תגובה למצעד הגאווה. מלבד העובדה שהאירועים תוכננו טרם ההכרזה על המצעד, מטרת חודש הענווה היא להגיד מה כן, לא מה לא. מטרת החודש היא להראות מה היהדות אומרת. חודש הענווה נועד לכך שנבטא את ערכי המשפחה כפי שהיהדות רואה אותם. נשים את הדגש על כבד את אביך ואמך, אחים ואחיות, המקום של המשפחה המורחבת בתוך העם, השבט. יש לנו בעיה של נגישות בציבור שלנו. הרי הילדים שלנו מושפעים מסרטים שהם רואים, סדרות שהם רואים, מהאווירה בחברה הישראלית ובטח בתקשורת. ובחודש הזה, ואנחנו אומרים לרבנים ולהורים, תהיו נגישים לילדים שלכם, גם בנושא המביך הזה, של מיניות, זוגיות, דברו איתם. זה נועד לתת להם כלים, שהם ישמעו ויבינו את העמדה של היהדות בנושאים האלו, ולא רק את העמדה של 'משחקי הכס'".


הצטרפו לערוץ הטלגרם של צומת השרון רעננה


אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אלון הבר

    משפחה נורמטיבית היא כל משפחה שמחליטה להיות משפחה. לא אתה ולא שכמותך יחליטו עבור אחרים. אתה מסית, מפלג, ולכאורה מייצג ציבור שלם. אין לי ספק שאם יאפשרו לציבור הדתי לבחור האם הם תומכים בדבריו של הנ"ל או לאו, מאחורי פרגוד – הרוב יתנגד לדבריו. לצערי קיים לחץ אדיר על הציבור הדתי מקרב "נציגיו" דבר שמעורר פחד אישי להתנגד לדברי הנ"ל באופן פומבי.

  2. גבריאל

    פששששש באמת אתה חושב שאתה המציל שלנו מר פרידמן, תתבייש לך קום ותעשה את המתבקש תפרוש כמו אלוש וקידש שם שמיים ברבים כפי שהכריזו כל הרבנים בארץ, כולל הרב פרץ, אז אל תספר לציבור סיפורי סבתא לנו יש את הקדוש ברוך הוא האחד והיחיד שהוא מנהיג את העולם כולו, אבל הכיסא והכבוד חשובים לך ולכל מי שנשאר בקואלציה, ממש אפסים גמורים

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אלוהים,
    תן את היכולת לדתיים להתמודד עם המציאות כמו אנשים בוגרים ולא להפגע מכל שטות.

    כנראה שעברו ילדות מאוד מגוננת אם הם נפגעים מכל שטות.

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר