עיריית רעננה צילום עזרא לוי
עיריית רעננה צילום עזרא לוי

העלאת הארנונה נכנסה לתוקף. שחר אריאל על תושבי רעננה: "כשמחינו, הם קראו לנו בכיינים"

למרות המחאה מצד התושבים ופניית מרצ, אישר משרד הפנים את העלאת הארנונה והתושבים חויבו רטרואקטיבית. שחר אריאל, מנהיג המחאה בנווה זמר, על תושבי העיר: "עכשיו הם נזכרים? מה הם מצפים? שעכשיו אני אשכב בשבילם על הגדר. אז הנה, הא לכם"

פורסם בתאריך: 2.9.19 12:22

זה רשמי: משרד הפנים אישר לאחרונה את הבקשה להעלאת הארנונה שהגישה עיריית רעננה בסך של 3.56% לשנת 2019, והתושבים חויבו רטרואקטיבית על חודשים ינואר – אוגוסט בחשבון הארנונה האחרון.

כזכור, בחודש פברואר הגישה העירייה בקשה להעלאת ארנונה חריגה ב-3.56% (נוסף על העלאה אוטומטית של משרד הפנים בסך של 0.32% שכבר אושרה), בקשה שעוררה מחאה רבה בקרב תושבי העיר, במיוחד בשכונת נווה זמר שם הייתה מחאה פעילה של התושבים על גובה הארנונה. מחאת הארנונה בזמנו אף הגיעה לספסלי האופוזיציה, כאשר סיעת מרצ הגישה בקשה למשרד הפנים להימנע מלאשר את העלאת הארנונה, ואף פתחה עצומה בקרב התושבים, שגייסה כ-700 חתימות. כאמור, מאמצי התושבים שהתנגדו וסיעת האופוזיציה לא צלחו, ומשרד הפנים אישר לאחרונה את ההעלאה החריגה. עיריית רעננה הודיעה בזמנו כי העלאת הארנונה היא צעד שאין ממנו מנוס, לצורך הבראת הקופה הציבורית, ובשל מצבה הכלכלי של העיר שאף הוביל לשימוע במשרד הפנים בעניין מעמדה כעיר איתנה.

ההעלאה נכנסה לאחרונה לתוקף והתבטאה בחשבון הארנונה האחרון של התושבים, שכלל תשלומים רטרואקטיביים מתחילת שנת 2019. תושבים מחו על כך שלא קיבלו הודעה מוקדמת על ההעלאה והחיוב.

ההעלאה גרמה לרחש רב ברשתות החברתיות, ותושבים הציעו בין היתר להפגין נגד ההעלאה. שחר אריאל, אחד ממנהיגי מחאת הארנונה של נווה זמר, אמר שכאשר שתושבי השכונה החדשה מחו לפני מספר חודשים כנגד ההעלאה וטענו כי מדובר במחאה של כל התושבים, שאר תושבי העיר לא התייחסו אליהם וכעת כבר אין דרך לשנות את המצב. אריאל אף הכין כרזה בתגובה למחאת התושבים, בה נראה ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא, לצד הכיתוב: "בחרתם נשמה, קיבלתם העלאה".

כרזת מחאת הארנונה ברעננה. קרדיט שחר אריאל

כרזת מחאת הארנונה ברעננה. קרדיט שחר אריאל

"טוב שהתעוררו", אומר אריאל, "אני ניסיתי להעיר את כל תושבי העיר. אמרתי כבר בזמנו שזו בעיה של כל העיר, ולא של רק שכונת נווה זמר. ואנשים קראו לנו בכיינים, קראו לנו בכל השמות שאפשר להעלות על הדעת. והנה פתאום זה חזר אליהם כמו בומרנג, פתאום אנשים אומרים 'צריך להרים מחאה, צריך להפגין'. עכשיו הם נזכרים? מה הם מצפים? שעכשיו אני אשכב בשבילם על הגדר. אז הנה, הא לכם. אני חושב שהמחאה התעוררה מחדש, אבל אני חושב שכבר אין סיכוי לשנות את הקיים".

רונית וינטראובצילום תומר נויברג

פנתה בבקשה לבטל את ההעלאה האוטומטית בארנונה של 2020. יו"ר מרצ רונית וינטראוב. צילום תומר נויברג

גם סיעת האופוזיציה מרצ, הגיבה לאישור ההעלאה במכתב לראש עיריית רעננה, חיים ברוידא. "תושבי רעננה והעסקים בעיר קבלו את חיובי הארנונה והופתעו לרעה לגלות סכומים גבוהים מהרגיל בשל התייקרות חריגה עליה החלטת במועצת העיר בפברואר ולצערי למרות המאבק של סיעת מרצ, איגוד לשכות המסחר ותושבי העיר ובמיוחד שכונת נווה זמר, זכתה לחתימת שר הפנים אריה דרעי ושר האוצר משה כחלון", כתבה יו"ר הסיעה, רונית וינטראוב. "תמוה בעיני שעל אף הצהרותיך החוזרות ונשנות על שקיפות, לא מצאת לנכון לעדכן בזמן אמת את תושבי העיר על האישור שניתן זה מכבר והם הופתעו לגלות את התוספת החריגה, יחד עם חיוב רטרואקטיבי מחודש ינואר ועד אוגוסט המגולם בחשבון. בטרם אתייחס לעצם ההתייקרות האם לא נכון היה בעיניך ליידע ממש בימים האחרונים הורים כי בנוסף על הוצאות החופש הגדול והוצאות לקראת שנת הלימודים עליהם להביא בחשבון הוצאה נוספת? האם מידת ההגינות לא דרשה להכין מבעוד מועד את ציבור הגמלאים המחשבים כל הוצאה גם על פנאי וחוגים כי עליהם לסכום בסך הוצאותיהם תוספת חריגה לחשבון הארנונה?". בהמשך המכתב וינטראוב ביקשה מראש העיר לבטל את ההעלאה האוטומטית בארנונה לשנת 2020, שעומדת על 2.58% וכבר אושרה במועצת העיר.

מעיריית רעננה נמסר בתגובה: "משרד הפנים אישר בימים אלו את החלטת מועצת עיריית רעננה לעדכן את תעריף הארנונה בעיר. ההחלטה על עדכון תעריף הארנונה, אשר התקבלה פה אחד על ידי הנהלת העיר וחברי הקואליציה עוד בפברואר השנה, התקבלה עקב הגירעון הגדול שהיה קיים בקופת העירייה וכחלק מתכנית ההתייעלות במנגנון העירוני שהובילה כבר השנה לחיסכון של כעשרים מיליון שקלים. הארנונה הנגבית חוזרת במלואה לתושבים בפעילות העירייה ובשירותיה למען הציבור בכל תחומי החיים בעיר, ובכלל זה בהשקעות בחינוך, תרבות, ספורט, רווחה ועוד. מאז שנת 2011 לא עודכנו תעריפי הארנונה ברעננה מעבר לעדכון האוטומטי, ומזה שנים שמיסי הארנונה ברעננה הם נמוכים משמעותית בהשוואה לערים השכנות ולערים בעלות מאפיינים סוציואקונומיים דומים. נתון זה נשאר בעינו גם לאחר עדכון ארנונה זה, רעננה עדיין ממוקמת באחד המקומות האחרונים מבין ערי המרכז והשרון מבחינת גובה הארנונה. התוספת החודשית לדירת 4 חדרים ממוצעת בעיר היא 14.50 שקלים בחודש. יצויין כי רשויות שונות בקשו לאשר מול משרד הפנים העלאות ארנונה בהיקף של עד 7.5% ואילו ברעננה הוחלט שלא לאמץ אפשרות זו. אישור העלאת הארנונה על ידי משרד הפנים מהווה הבעת אמון בתוכנית ההתייעלות שגיבשה עיריית רעננה, הכוללת קיצוצים בתקציב העירייה, מהלכי התייעלות וחיסכון פנים ארגוניים רחבי היקף, פעולות להגדלת הכנסות העירייה ועוד. כמו כן, רק לאחרונה, בזכות צעדי התייעלות שביצעה העירייה, הצליחה העירייה לשמור על דירוג האשראי הגבוה ביותר לרשויות המקומיות (AAA יציב)".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"צומת השרון רעננה"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר